0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då återstår garaget, det måste ju bli bättre än två lösa element. IVT och Panasonic har ju såna som går ner mot 10-12 grader. Hörde dock att åtminstone Panasonic:n körde på full fläkt när man kröp ner mot 10-12 grader. Verkar ju onödigt att ha den snurrande på max jämt, sett ur hållbarhetssynpunkt. Var visst så för att den inte skull "frysa" om jag fattade det rätt.
Ingen nackdel att köra full fläkt, blir bättre verkningsgrad då, och fläkten i sig förbrukar väldigt lite ström. Här på forumet rekommenderar "alla" att man kör så hög fläkt som man bara står ut med ljudmässigt. Fullt blås i garaget = bra.Vad gäller hållbarheten borde den inte vara ett problem, tänk på alla som har ventilationsfläktar som går året om på full spinn
Citat från: SkaneErik skrivet 27 juli 2009, 20:57:31Ingen nackdel att köra full fläkt, blir bättre verkningsgrad då, och fläkten i sig förbrukar väldigt lite ström. Här på forumet rekommenderar "alla" att man kör så hög fläkt som man bara står ut med ljudmässigt. Fullt blås i garaget = bra.Vad gäller hållbarheten borde den inte vara ett problem, tänk på alla som har ventilationsfläktar som går året om på full spinn Tack!Ok, men nog är jag lite fundersam i vart fall. Sällan nåt fungerar bra om det alltid körs på max, tvivlar starkt att man dimensionerat grejerna att hålla, säg tio år på max? Det finns väl andra aspekter i det också, så som att filtret etc får en högre belastning vilket i sin tur kräver rengöring oftare? Funderar på att köpa en riktig skrotpump (som klarar underhållsvärme) till garaget bara för att testa funktionen, se och lära...Men visst, jag förstår tanken med maxblås. Låter vettigt förutom aspekterna på hållbarhet och filterrengöringsproblematiken jag tror uppstår.Tack även för tipset kring Sanoy Clover, men jag hittar ingen ÅF för den så man kan läsa på lite./Micket