0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ädelputs, d.v.s genomfärgad puts A-bruk med pigment.
Tegel är ingalunda underhållsfritt! Jag har ett rött tegelhus från 1974 där det för 15-20 år sedan började växa mossa på södra fasadens fogar. Dessutom sprack några tegelstenar varje år och fick bytas ut. Och så rostade armeringsjärnen som låg över varje fönster varvid fogarna sprängdes isär.Vid konsultation av experter föreslog dom att foga om hela väggen och byta alla spruckna stenar.Jag valde i stället att riva hela södra väggen och bygga en helt ny.Nu har jag även på västra väggen hittat isärsprängda fogar ovanför fönstren. Så till sommaren får jag göra om dessa fogar och samtidigt ta bort de rostiga armeringsjärnen och lägga dit rostfria "stegar" i stället.Så med mig går det inte att prata om underhållsfria tegelväggar!Per l
Precis det material som mitt hus renoverats med för många år sedan innan det kom i min ägo. Tyvärr så var putsen under uppfräschningen en revetering med ren kalkputs.Ädelputsen blev för hård och fukttät vilket gjort att den nya putsen krackelerat och ramlat av i sjok med den gamla putsen under, upplöst som ett täcke av sand. På ett nytt hus fungerar det utmärkt, men vid renovering måste man veta vad det underliggande materialet består av. Så på mitt hus blev inte fasaden underhållsfri längre. Annars finns det inte mycket som slår ett nyputsat hus i utseende. Thumbsup