0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har kommit fram till att "underhållsfritt" egentligen betyder "som ej går att underhålla".Exempel eternit, som var megapopulärt en gång i tiden.Senare mexitegel och aluminiumfasader, båda numera otrendiga.Ingen rost eller röta, fuktbeständigt, helt fantastiskt......men vad gör man när ytan till slut blir ful?Målar på eterniten kanske? Eller bättre tar bort eländet så man ser den vackra träpanelen därunder.
Har målat huset i sommar mellan regnen! Har med funderat på allt från plåt till fake tegel för att slippa denna tragiska målning! Vart Demidekk, den sägs vara bra, Ville ha ett tegelhus..men men.Funderar senare på att tillägsisolera, ta bort "locken" i panelen och regla ut och lägga ett lager till isolering.
I vårt område byggdes husen 1939-1943, de enda fasader som har klarat sig utan byte är de som fått vara som de var från början (målad lockpanel).Många hus reviterades på 60-talet, ingen av dessa reviteringar sitter kvar idag, vissa har fått göra om dem och andra har rivits bort.Några hus har fått eternitfasader, vissa har rivits andra sitter kvar eftersom det är så dyrt att riva dem idag, men fula är dom !På ett hus sitter det plåtfasad sen 1970-talet, färgen börjar bli ful och kommer säkert att flagna, då blir det till att byta fasad.
Nej, jag röstar för beprövade underhållsbara material.
Plåtfasaden som har suttit sedan 70-talet måste väl gå att måla om? Har den hållt i 30-40 år utan underhåll så är väl det ganska bra
I USA har jag med fascination betraktat hur de smäller upp hela bostadsområden på nolltid. Twobyfours som ett jätteplockepinn, sen på med OSB skivor åsså sist kommer mexikanen som häftar fast plastfasaden som ser ut som trä eller granit eller sandsten eller vadsomhelst, snapsnapsnap - klart. Kolonner med kapitäl, arkader, små venetianska palats, och allt är fake som kommer att blåsa iväg med nästa hurricane.