Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alternativ till Toshiba RAS-B10 SKVP SAVP-ND eller Panasonic Nordic NE9GKE  (läst 3236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstå fysiken !

Jag hade nästan bestämt mig för att sätta en Toshiba RAS-B10 SKVP SAVP-ND i vårt fritidshus. (40 m2 i stockholms skärgård)
Men det verkar som det blir lite svårt att räkna hem, eftersom totala elförbrukningen bara är ca 5000 kWh/år.
(När huset är tomt på vintern så behövs lite värme som frysskydd. När vi är i huset så eldar vi med ved)

Finns det några alternativa pumpar än Toshiban och Panasonicen ?

Det måste vara en pump med underhållsvärme, och något sätt att fjärrstyra av och påkoppling av "normaltemperatur" när vi bestämt oss
för att åka ut på helgen.



Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frånluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad coolix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Varför inte en Daikin, med möjligheten att köra den i valfri temperatur mellan 10-30grader, samt möjlighet att styra den med mobiltfn!
Tysta, med en enastående kvalitet!

Värmepumpar
http://www.daikin.se/products/for_your_home/luftvarmepumpar.jsp


Telefonstyrningen.
http://www.daikin.se/products/DaikinPhoneAccess/default.jsp

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Varför inte en Daikin, med möjligheten att köra den i valfri temperatur mellan 10-30grader, samt möjlighet att styra den med mobiltfn!
Tysta, med en enastående kvalitet!

Javisst kan Daikin vara ett bra alternativ likväl som det finns en räcka med andra pumpfabrikat som har +8-10 ºC-funktionen men knappast så mkt billigare ändå va, och kan inte Gunnar Holm räkna hem en Toshiba så lär han väl inte kunna räkna hem någon annan pump heller antar jag. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstå fysiken !
Det var just det jag kom fram till, jag visste inte att Daikin hade 10 ºC funktionen, men vad jag kan se så är den inte billigare än Toshiban i alla fall. Dessutom kräver de installation av certifierad kylmontör. Det ser ut som det skulle gå på uppemot 20' med Daikin för att spara en eller två tusenlappar per år.

Vad jag inte förstår är varför underhållsvärmefunktionen ska vara så dyr ? Räcker det inte med att "lura" tempgivaren i pumpen att det är 12 grader varmare än det faktiskt är så tror den att det är 20 ºC när det är 8 ºC ?

Luras borde man kunna göra på flera sätt, sätta ett motstånd/liten lampa som värmeelement i närheten av innetempgivaren?
Eller parallekoppla tempgivaren med ett motstånd via ett relä.
(Jag kan styra till eller frånslag av strömmen genom motståndet eller aktivera reläet med min fjärrstyrning av värmen som jag har nu)
Ja jag vet: --- warranty void if seal broken ---

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frånluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.

--- warranty void if seal broken --- gäller inte i sverige ... men det blir svårt att besvisa att man inte orsakat skadan.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Jag hade nästan bestämt mig för att sätta en Toshiba RAS-B10 SKVP SAVP-ND i vårt fritidshus. (40 m2 i stockholms skärgård)
Men det verkar som det blir lite svårt att räkna hem, eftersom totala elförbrukningen bara är ca 5000 kWh/år.
(När huset är tomt på vintern så behövs lite värme som frysskydd. När vi är i huset så eldar vi med ved)
Finns det några alternativa pumpar än Toshiban och Panasonicen ?
Det måste vara en pump med underhållsvärme, och något sätt att fjärrstyra av och påkoppling av "normaltemperatur" när vi bestämt oss
för att åka ut på helgen.
Mvh Gunnar

Hej Gunnar!  Nej något direkt alternativ till Toshiban finns väl inte egentligen inte så som jag ser det utan att isf göra avkall på både komfort och finesser. Alternativet skulle väl vara isf om du väljer en RAS 10 SKVP-E-modell istället och kör den på lägsta temp +17 ºC. Sen kanske du kan skärma av utrymmet som den sitter i med ev dörrar i huset eller kanske lite draperier så att du får ca +16-17 ºC i det utrymme närmast där innerdelen sitter och då kanske ca +10-12 ºC längre in/bort i huset. Det här med underhållsvärme överdramatiseras ofta lite i överkant tycker jag, och du som har en stuga på ca 40 m2 så kanske en sådan pump med underhållsvärme +8-10 ºC tar ca 1500 kwh för en värmesäsong och en motsvarande pump som står och värmer stugan till  +16-17 ºC tar ca 2000 kwh på en värmesäsong så är väl detta nästan försumbart anser jag. Ser man också till att huset mår klart mkt bättre samt att du snabbt får upp värmen till en anständig nivå när ni kommer dit så är det väl nästan växelpengar i sammanhanget om man ser till komforten. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstå fysiken !
Jo det kanske är rätt att det inte går så mycket pengar, saken är tyvärr den att vindsbjälklaget nästan helt saknar isolering (3" kutterspån) och taklutningen är så låg att det inte går in mera. Dessutom har Värmdö kommun stoppat alla bygglov i väntan på en ny detaljplan. Så just nu går det inte att höja taket och isolera mera huvuddunk. Huset har ca 35 m2 källare och 40 m bostadsyta. Vatteninstallationer som inte får frysa finns både i källaren, i mellanbjälklaget och uppe. Just nu förbrukar vi ca 5000 kWh per år, då är vi i huset och eldar med ved (elvärmen avstängd) varje helg. En kondensavfuktare står i källaren och brummar bort 1-2 kWh årligen, men den borde i alla fall ge lite mer COP än ett elelement.
Jag får fundera vidare på hur jag ska göra. En möjlighet att få upp temperaturen på fredagskvällarna när vi kommer ut står högt på listan.
/Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frånluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Gunnar!  Om ni använder stugan i stort sett varje helg så är underhållsvärme via en luftvärmepump inte att rekommendera alls, däremot om stugan står tom långa perioder alt hela vintern så kan det vara en bra idé att köra med underhållsvärme +8-10 ºC. Att du kör med avfuktare i källaren beror det på att du har väldigt fuktigt där då och problem med dräneringen eller?? För någon frostrisk finns väl inte annars därnere eller?? Det skulle väl f.ö vara klart mkt bekvämare och behagligare både för er och för stugan om ni hade ca +16-17 ºC när ni kommer ut på fredagskvällarna, pumpen trycker dessutom upp temperaturen i den där lilla stugan till +21-22 ºC på 30-45 minuter från det att ni höjer tempinställningen på fjärren. :D Måste väl vara en rätt stor fördel tycker jag för ca 2000 kwh/år eller, och utan att behöva elda alls. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstå fysiken !
Tackar för tipsen !
Visst är det så att dräneringen är i behov av tillfixning, vi väntar dock på kommunalt avlopp (kommer 2010). Jag vill bara gräva upp en gång , därför väntar jag med att gräva till dess att avloppet finns.

Jag håller med om att det knappast fryser i källaren, i alla fall inte innan det frusit uppe. Men temperaturen kommer otäckt nära 0 när ingen värme varit på ett par kalla vinterveckor (vi missar att åka ut någon enstaka helg). En del av vattenledningarna i källaren ligger dessutom ganska dumt,bland annat står hydropressen i ett utrymme med två suterräng ytterväggar och ett fönster.

Men du har säkert rätt, huset skulle säkert trivas med skaplig värme hela vintern  ;) Jag vet inte hur dåligt det är med "veckosänkning"
Nattsänkning brukar man ju göra med ett par grader ibland, nu har vi låtit temperaturen sjunka till kanske 10 ºC i veckorna, avfuktaren har ändå hållit fuktigheten i källaren < ca 55-60%

Idealisk skulle ju vara om man kunde få värme både i källare och uppe från en pump, det finns en öppen trappa mellan våningarna.
Men det kanske bara är att glömma att tillräckligt med värme från källaren skulle leta sig upp ? Även om man sätter pumpen så att den blåser en del av luften mot trappan ?

/Gunnar


Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frånluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!