Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Toshiba RAS-10: Dumt med långa rör utomhus ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Toshiba RAS-10: Dumt med långa rör utomhus ? (läst 2356 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
gunnar_holm
Expert på värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 238
Karma +0/-0
Kön:
Försöker förstå fysiken !
gunnar_holm
«
skrivet:
11 juli 2009, 23:53:12 »
Citera
Hej !
Två hus, två frågor !
Hus ett:
Funderar på att installera en RAS-10 på landet. Enda stället där den passar inomhus är på nordväggen mitt för entretrappan, alltså måste utedelen iväg en bit. Bästa stället för utedelen är på sydsidan ca 8 meter rördragning bort. Hur dåligt är det ? Rören blir i så fall tvunget att dras på utsidan ca 5m. Det andra alternativet är att ytterdelen monteras på ostsidan av huset, rördragningen han då göras inomhus ända fram till genomföringen vid ytterdelen.
Hus två:
RAS-10 även här. Pumpen monteras ovanför ytterdörren. Rördragningen blir ca 3 meter varav 2,5 utomhus. Alternativet är att sätta pumpen på andra sidan ytterdörren, men då kommer den direkt på utsidan av sovrummet, "mitt för huvudkudden". Jag gissar att det finns risk för mera ljud än om den kommer två meter längre bort från sovrummet. Hur stor är nackdelen med dessa 2,5m rör utomhus? Vilken sida av RAS-10s innerdel sitter röranslutningarna på (höger eller vänster) ?
Mvh,
Gunnar
Loggat
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frånluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.
Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.
frav
Expert på värmepump
Stad/land: Halmstad
Antal inlägg: 351
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
frav
SV: Toshiba RAS-10: Dumt med långa rör utomhus ?
«
Svar #1 skrivet:
12 juli 2009, 10:36:22 »
Citera
Anslutningsrören kommer från innedelens högra sida sett frammifrån. Men går att vrida åt några olika håll.
Här är servicemanualen
http://www.toshiba-klima.at/pdf/en/serviceanleitung/SM%20RAS-xxSKVP-E.pdf
På sid.17, 4:e bilden ovanifrån ser du innedelen bakifrån. Där ligger rören horisontellt från vänster med anslutningarna mot höger.
Loggat
// Fredrik
Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36007
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
13 juli 2009, 15:17:15 »
Citera
Om jag inte missminner mig kan man ha 15 meter rör utan att fylla köldmedium på Toshibas pumpar, så 8 meter är ingen katastrof, även om det säkert kan ge någon % mindre i besparing med långa rör.
Försök om möjligt isolera rören så mycket som möjligt i kanalerna, så får du mindre förluster.
Att dra rören inomhus lång sträcka kan vara lite chansartat, du vill ju få bort kondensvattenslangen så fort som möjligt, för att minimera risken för vattenskador när du kör kyla på sommarn.
Med långa ledningsdragningar inomhus så innebär det även att du måste ha ett fall på kondensvattenledningen en lång sträcka, och det är ju inte så snyggt med "sneda" kanaler på väggen.
Kanske kan du borra ett mindre hål ut genom väggen i närheten av inomhusdelen och dra ut bara kondensslangen där?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9106
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #3 skrivet:
13 juli 2009, 17:10:13 »
Citera
Man kan få lite gurgel i rören som man kan irritera sig på, speciellt om rören går genom ett sovrum där det annars är knäpptyst nattetid vilket gör att gurgel ljudet hörs bättre
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
gunnar_holm
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
gunnar_holm
«
Svar #4 skrivet:
13 juli 2009, 22:56:20 »
Citera
Tackar för informationen !
Kondensvattnet från innerdelen kan jag nog bli av med utan att det behöver följa med ända till utedelen. Men det "går inte" att ha utedelen mitt för entrétrappan. Det jag funderade över är förlusterna om man drar rören så långt. Hur som helst så har jag lite svårt att räkna hem den pumpen, huset har dragit < 5000 kWh/år men direktverkande el som underhållsvärme och vedeldning när vi värmer upp det. Vi får se om jag lyckas övertyga mig själv om att sätta in en pump ändå.
Mvh,
Gunnar
Loggat
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frånluftsvärmepump. Elförbrukning:
Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4047
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #5 skrivet:
13 juli 2009, 23:57:40 »
Citera
Talar du om två olika hus på landet?
Räkna hem kan man alltid göra....komfortmässigt, kylmässigt och bekvämlighetsmässigt(slippa elda med ved).
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
gunnar_holm
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
gunnar_holm
«
Svar #6 skrivet:
14 juli 2009, 00:21:31 »
Citera
Jo, fast slipper vi elda med ved måste vi skaffa en riktig elspis i köket
Kylan har vi dessvärre inte heller någon större nytta av eftersom innedelen kommer i trappan upp från källaren, och kall luft vill nog inte klätta i trappan uppåt. Återstår ekonomin.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 471
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info