Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stor Luftsolvärme anläggning!  (läst 38976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #60 skrivet: 12 juli 2009, 12:16:10 »
Kan väl tillägga att min luftsolfångare ger varmluft från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Den sitter monterad vertikalt på en södervägg. Detta gäller självfallet vid solsken och sommartid. Senare på hösten och på våren så förändras dessa tider naturligtvis eftersom solen får en annan bana på himlen.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #61 skrivet: 12 juli 2009, 13:00:23 »
Kan väl tillägga att min luftsolfångare ger varmluft från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Den sitter monterad vertikalt på en södervägg. Detta gäller självfallet vid solsken och sommartid. Senare på hösten och på våren så förändras dessa tider naturligtvis eftersom solen får en annan bana på himlen.

Ja, stämmer bra! Kolla här: http://www.solenergiutveckling.se/exempel.html

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #62 skrivet: 12 juli 2009, 14:27:22 »
Kan vara dags att räta ut ett par frågetecken här:

Avseende temp ut från en luftsolfångare så är bästa funktion att temp är något lägre än innetemp, detta har sin naturliga förklaring i att man då får en termik som hjälper till att ny luft trycker ut den gamla fuktiga luften. Skjuter man ut varmare luft än innetemp går värmen/termiken från luftsolfångaren fort upp i taket eller stiger till övre våningen och luftutbytet blir sämre.

Det här med att undvika och värma upp luft för mycket.. Tänk alla kamineldare som först värmer upp något utrymme så det nästan kokar i luften för att sen låta den värmen sprida sig i huset! Låter som även detta uppvärmningssätt är förkastligt?

Börjar undra om det verkligen finns nÃ¥got sätt att värme upp vÃ¥ra hus som är Ok?? HÃ¥ller med Raffen om storvästen!! 

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #63 skrivet: 12 juli 2009, 14:56:39 »
Självdragshus kan väl ej vara undertryck? Möjligtvis när köksfläkten går, men beror också på utetemp..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #64 skrivet: 12 juli 2009, 15:20:53 »
Normalt har man ett undertryck i självdragshus, hela huset fungerar som en "skorsten" där den uppvärmda luften vill uppåt och ut. Det fungerar bäst under vinterhalvåret när temperaturskillnaden mellan ute och inne är stor. På sommaren blir det sämre och när ute och inne temperaturen är lika avstannar den i stort sett helt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #65 skrivet: 12 juli 2009, 15:31:46 »
Ved-kamineldning skapar bra undertryck....det riktigt suger och drar i fönsterspringorna när man eldar.

Jämför gärna med användande av fotogenkamin inomhus. Då blir det bara äckligt varmt . Det har jag provat...inte skönt alls.
« Senast ändrad: 12 juli 2009, 15:40:46 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #66 skrivet: 12 juli 2009, 16:30:51 »
Ved-kamineldning skapar bra undertryck....det riktigt suger och drar i fönsterspringorna när man eldar.
Jämför gärna med användande av fotogenkamin inomhus. Då blir det bara äckligt varmt . Det har jag provat...inte skönt alls.

Tjenare Rocas!  Ja undra pÃ¥ det, en uppvärmd skorstenpipa/rör ger ju vid eldning ett rejält utsug/undertryck i huset, och detta utsug blir dÃ¥ nästan jämförbart med en köksfläkt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #67 skrivet: 12 juli 2009, 16:37:39 »
Kan väl tillägga att min luftsolfångare ger varmluft från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Den sitter monterad vertikalt på en södervägg. Detta gäller självfallet vid solsken och sommartid. Senare på hösten och på våren så förändras dessa tider naturligtvis eftersom solen får en annan bana på himlen.

Nja, den börjar ge effekt enligt kurva 10-17, före/efter är det mer omgivningsljuset som höjer litegrann, solen når inte in i en rakt södervänd panel före/efter dessa tider med tanke på solens gång, och det är idealvärden runt sommarsolståndet då den står som högst och ger mest inmatat effekt (w per m2). Samma diagram gav effekt bara mellan kl 12-14 under december, sen var det helt noll. (här angavs att det var fel på elevationen, men man får inte speciellt mycket mer under nov-jan)
Ska man maxa en panel får man då fixa motorstyrning så den följer solens bana, inte helt lätt med tanke på anslutningarna.
Prova ochberäkna på följande länk: http://www.susdesign.com/sunangle/
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #68 skrivet: 12 juli 2009, 19:23:38 »
Johan: Har du fortfarande inte läst Boverkets byggregler?
Där står ju massor om vad man skall och inte skall göra. Förutom de punkter
som citerats tidigare kan även följande noteras:

- "..ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea".
För ett hus på 100 kvm blir det 126 kubikmeter i timman och det är inte vilken luft
som helst som skall bort. Det är luft som i stora drag har rört sig från sov- och vardagsrum
och ut genom kök och våtrum. Om vi inte har pejling på vilken luft som är vilken,
så vet vi inte om vi uppfyller kravet.

-  "...bör lufthastigheten i ett rums vistelsezon inte beräknas överstiga 0,15 m/s under
uppvärmningssäsongen
...".
Vilka lufthastigheter får din lösning?

- "...Om det kritiska fukttillståndet för ett material inte är väl undersökt och dokumenterat
ska en relativ fuktighet (RF) på 75 % användas som kritiskt fukttillstånd
."
Mäter du luftfuktigheten i huset?

Det verkar som om du är helt ointresserad av att ta till dig den kritik som framförs och att
fundera på hur den måste påverka designen av din luftsolfångare... Du hänvisar hela tiden
till helt andra saker som braskaminer och annat ovidkommande.

Visa nu att du är seriös i din satsning och börja läsa, förslagsvis BRR.
Om det är något du inte förstår så kan du ju alltid fråga oss!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #69 skrivet: 12 juli 2009, 21:50:02 »
Johan: Har du fortfarande inte läst Boverkets byggregler?
Där står ju massor om vad man skall och inte skall göra. Förutom de punkter
som citerats tidigare kan även följande noteras:

- "..ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea".
För ett hus på 100 kvm blir det 126 kubikmeter i timman och det är inte vilken luft
som helst som skall bort. Det är luft som i stora drag har rört sig från sov- och vardagsrum
och ut genom kök och våtrum. Om vi inte har pejling på vilken luft som är vilken,
så vet vi inte om vi uppfyller kravet.

-  "...bör lufthastigheten i ett rums vistelsezon inte beräknas överstiga 0,15 m/s under
uppvärmningssäsongen
...".
Vilka lufthastigheter får din lösning?

- "...Om det kritiska fukttillståndet för ett material inte är väl undersökt och dokumenterat
ska en relativ fuktighet (RF) på 75 % användas som kritiskt fukttillstånd
."
Mäter du luftfuktigheten i huset?

Det verkar som om du är helt ointresserad av att ta till dig den kritik som framförs och att
fundera på hur den måste påverka designen av din luftsolfångare... Du hänvisar hela tiden
till helt andra saker som braskaminer och annat ovidkommande.

Visa nu att du är seriös i din satsning och börja läsa, förslagsvis BRR.
Om det är något du inte förstår så kan du ju alltid fråga oss!

Suck.. Suck... Sobris då.. Verkar som ditt kall i livet är att till varje pris ta dö på Luftsolvärme och även alla andra alternativa uppvärmningslösningar som i praktiken inte riktigt följer "reglerna"

Du håller hela tiden på och hänvisar till "detaljer" som tex "lufthastigheten i ett rums vistelsezon" Självklart kan Luftsolvärme ge ökad lufthastighet i ett utrymme! Precis som en L/L-VP, Fläktkonvektor, Ved/Pelletskamin både med "draget" till kaminen och ev värmeflyttare, finns ju faktiskt kaminer med riktigt otäcka fläktar som sprider värmen! Tänk också på den hemska grejen att öppna ett fönster för vädring, oj oj vad det kan dra!

Saken är den att "oseriösa" jag rÃ¥kar ha en bra  Anemometer sÃ¥ nog fan har jag koll pÃ¥ "luftrörelser" flöden, mm! 0,15m/s är nästan noll i luftrörelse och en brakfis kan överstiga detta värde!!

Jodå, jag har även en bra Hygrometer som används flitigt så nog fan har jag koll även på luftfuktighet och daggpunkt!

Och det där med "uteluftflöde" är ju helt normala regler"på "pappret" för hus! Jodå, har själv deltagit i flera OVK genom mitt förra yrke och vet att generellt har hus/lägenheter bekymmer med att få in tillräckligt med luft i förhållande till "rätt" frånluft vilket tex ger utrymme för luftsolvärme, men självklart ska man mäta upp detta innan! Och om undertrycket är för litet så kan man komplettera med fläktar i våtutrymmen som jag skrev i ett inlägg!! Du Sobris kanske missade detta i din kampanj mot Luftsolvärme??

Sen det där med "ovidkommande"! Jag har bara försökt förklara att dom flesta alternativa uppvärmningsmetoderna kanske inte heller följer "regelboken" men ändå är helt OK och säljs i mängd utan någon kallar företagen oseriösa!!

"Det verkar som om du är helt ointresserad av att ta till dig den kritik som framförs och att
fundera på hur den måste påverka designen av din luftsolfångare...
"

Har du hört av dig till alla andra tillverkare av LSF världen runt också?? Alla tillverkare kör ju med samma grundprincip!! Jag kan fixa en adresslista om du vill! Nåja, jag är inte ointresserad av rätt sorts kritik, men när det handlar om moment22, alltså hur man än gör så är det fel så lyssnar jag inte!! Typ, man ska inte "blåsa" in luft och inte heller återcirkulera luft! Hur i H ska man göra då?? Ta fram storvästen kanske... Eller köpa ett vattenburet system av dig kanske... Eller något vakumrörssystem? Nej, nej! Kan ju vara gjort av någon stackars barnarbetare i Kina.... Finns det överhuvudtaget något som är OK enligt dig Sobris bortsett från stora stenlager under våra hus och människovärme???

/Johan  

Ps. Har kanske ändå tagit åt mig sk "kritik" och börjat skissa på en högtemp-LSF med mindre luftflöde! Men oj, det går ju inte det heller eller...

  
« Senast ändrad: 12 juli 2009, 22:18:34 av Luftsolvärme »
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #70 skrivet: 12 juli 2009, 22:50:45 »
Johan: I slutet av ditt inlägg blev du ju nästan lite konstruktiv  ;)

Låt andra "alternativa uppvärmningsmetoder" ta hand om sina problem
och koncentrera dig på dina egna. Du kan vara helt övertygad om att jag
beivrar alla försök att sprida underliga uppfattningar t.ex. om hur naturlagarna
fungerar och det gäller i alla sammanhang där jag bestämmer mig för att vara
aktiv.

Om du har missat det så har jag talat om tidigare att jag själv redan har en
passiv luftsolfångare och tillika huvudluftintag till huset. Dessutom planerar
jag aktiva luftsolfångare som skall värma grunden under garage/hobbyrum.

Låt oss nu få se konstruktiva inlägg som visar att du tagit lärdom av vad som
serverats av flera deltagare i denna tråd.

Jag har startat en ny tråd om lagring av solenergi:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25894.0

Länkar till två läsvärda artiklar finns och början på en önskelista med egenskaper
ett bra lager skall ha.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #71 skrivet: 03 augusti 2009, 12:16:36 »
Hejsan på er!

Ja, en del av er har säkert sett att mitt lilla projekt sakta men säkert går framåt.. http://www.solenergiutveckling.se/husprojekt.html
Hur som helst så skulle jag vilja fortsätta "debatten" om övertryck vs undertryck, nä jag tänker inte förespråka övertryck alls...

Jo, jag mätte upp frånluftsflödet hemma häromdagen! Jag bor ju i ett gammalt trähus på ca 160kvm, 2våningar, torpargrund och självdrag. Frånluftventiler i kök, bad och toa. Vid mätdagen var det ca 6 grader kallare ute än inne och blåsten var ca 4m/s. Alltså inga "optimala" förhållanden för bra självdrag jämfört med kalla vår, höst och vinterdagar! Ändå mätte jag upp totalt runt 150m3/timme i frånluft! Nu är ju huset förhållandevis dragit, så luft in är ju bevisligen inga bekymmer! Nu visar ju denna mätning att frånluften/självdraget ökar betydligt under värmesäsongen! Kan också nämna att i köket sitter en "antik" väggmonterad köksfläkt på frånluftskanalen och under +10 börjar den snurra på av självdraget!

Nåja, flyttade in i huset mars 09 så jag har inte hunnit mäta någon frånluft när det är kallt än, men får jag bara in tillräckligt med luft så borde säkert frånluften hamna på det dubbla, alltså bortåt 300m3/timme?? Ja, så i mitt hus lär jag kunna köra in en hel del Luftsolvärme utan att skapa något övertryck, sen ökar ju självdraget vid större tempdiff mellan inne/utetemp och tycker man det är Ok med lite övertemp skapat av en LSF får man ju lite extra "själdragsbonus"

Japp, några rader från mig när det ändå bara regnar ute...

Mvh. Johan       
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #72 skrivet: 06 augusti 2009, 22:18:43 »
Hej Johan!

Det är intressant att få följa ditt projekts utveckling. Tack för att du delar med dig. Det skulle vara kul att bygga en stor solfångare, så jag överväger att bygga en i liknande storlek som din för att torka och ventilera vårt uthus. Frågan är om jag ska använda kanalplast (4 el. 6 mm) i stället för vanligt fönsterglas. Har du någon erfarenhet av kanalplast i luftsolfångare? Mina farhågor är att kanalplasten är sämre på att släppa igenom ljus och att den försämras av uv-strålningen med tiden.

Tacksam för tips. / Göran


Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #73 skrivet: 07 augusti 2009, 16:33:58 »
Hej Johan!

Det är intressant att få följa ditt projekts utveckling. Tack för att du delar med dig. Det skulle vara kul att bygga en stor solfångare, så jag överväger att bygga en i liknande storlek som din för att torka och ventilera vårt uthus. Frågan är om jag ska använda kanalplast (4 el. 6 mm) i stället för vanligt fönsterglas. Har du någon erfarenhet av kanalplast i luftsolfångare? Mina farhågor är att kanalplasten är sämre på att släppa igenom ljus och att den försämras av uv-strålningen med tiden.

Tacksam för tips. / Göran



Hej Göran! Trevligt att du följer mitt lilla projekt!!

Kul att du tänker bygga någon liknande LSF-anläggning! Ang, "glasen" så tror jag att du kan använda den typ som passar dig bäst! Kanalplast används ju faktiskt redan av en del LSF-tillverkare. Sen beror också åldrandet av plasten mycket på vilken temp LSF:en jobbar i!! Vet man att ens LSF kanske ligger runt 120 grader vid optimal solsken och utan kylning så ligger man ju nära maxtempen för plasten vilket på skyndar åldrandet! Ja, vanligt glas funkar ju i alla lägen, men betydligt tungare och i vissa lägen krångligare att handskas med - Jag vet...

Ang, ljusgenomsläpp så kan ju kanalplast/ alt, enkelplast faktiskt vara aningen bättre på ljusgenomsläpp när dom är nya så summan kan nog bli den samma dom första åren, men efter 5-10 år är svårt att säga..

Lycka till med ditt kommande projekt!

Mvh. Johan     
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #74 skrivet: 07 augusti 2009, 17:06:10 »
Hej Johan!

Det är intressant att få följa ditt projekts utveckling. Tack för att du delar med dig. Det skulle vara kul att bygga en stor solfångare, så jag överväger att bygga en i liknande storlek som din för att torka och ventilera vårt uthus. Frågan är om jag ska använda kanalplast (4 el. 6 mm) i stället för vanligt fönsterglas. Har du någon erfarenhet av kanalplast i luftsolfångare? Mina farhågor är att kanalplasten är sämre på att släppa igenom ljus och att den försämras av uv-strålningen med tiden.

Tacksam för tips. / Göran

Kanalplast borde fungera om luftflödet är rätt. En varm dag och inget luftflöde då ligger nog kanalplasten rätt illa till.

Men hur som hellst vad är bäst att transportera bort värmen? Västska av något slag eller luft?


1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!