0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Skall installera frikyla på övervåningen i mitt hus där det f.n. är ca. 28-30 ºC.Min övervåning består av en hall, 3 st. sovrum samt ett badrum. Hallens area är 20 m2, sovrummen: 11, 11 samt 13,5 m2.De rum som primärt skall kylas är de 3 sovrummen, men har nog bara möjlighet att montera fläktkonvektorn i hallen.I hallen har jag såklart ett trapphus till våningen under som saknar dörrar = kylan kan rinna ner till våningen under.Min inkommande brinetemperatur är just nu ca. 5-6 ºC när kompressorn gör VV.Är nöjd om jag kan hålla ca 23 ºC under värmeböljorna.Har läst igenom alla inlägg om frikyla och tolkar det enligt nedan:Tillgänglig kyleffekt från borrhål = 5 (W/m aktivt borrhål) * 5 (difftemp kylmedia?) * 143 (aktivt borrhål) = 3575 WErfoderlig kyleffekt = 100W/m2 => (20+11+11+13,5) * 100 = 5550 WFråga 1) Har jag tolkat detta korrekt?Fråga 2) Är det någon ide att montera en fläktkonvektor som ger mer 3575 W? Räcker borrhålet till?Fråga 3) Om allt ovan är fel - Vilken storlek bör jag ha på fläktkonvektorn?Mvh/Micke
Lönar det sig verkligen med frikyla....har en känsla av att konvektorerna kostar lika mycket eller mer än motsvrande LL kvalitetsinvertrar.
med max kyla uppdragen på båda mina LL pumpar (sammanlagt cirka 8kW kyleffekt) så drar dom el för 20kr/dygn. Max kyla använder jag högst 5-10 dagar/år (Stockholm). Totalkostnad cirka 200kr/år.
Citat från: larryd skrivet 06 juli 2009, 09:34:41med max kyla uppdragen på båda mina LL pumpar (sammanlagt cirka 8kW kyleffekt) så drar dom el för 20kr/dygn. Max kyla använder jag högst 5-10 dagar/år (Stockholm). Totalkostnad cirka 200kr/år.Men det är inte alla som kan få tag på så bra LL-pumpar som du. Vad betalar du för elen? Ca 1,50/kWh betyder att du bara gör av med 13kWh/dygn = 555W som du får ut 8 kW kyleffekt av ger ett EER på 14. Inte dåligt...
Hojt,Installerade för några år sedan frikyla i hela huset och det är bland det absolut bästa och billigaste jag gjort någonsin! I övrigt är det tveklöst det bästa jag gjort.Rob
Citat från: Robster skrivet 05 juli 2009, 23:29:20Hojt,Installerade för några år sedan frikyla i hela huset och det är bland det absolut bästa och billigaste jag gjort någonsin! I övrigt är det tveklöst det bästa jag gjort.RobSäkert....Jag själv hade förmodligen tjänat 20kr/dygn de tio dagarna per år jag behövt kyla i Stockholm!Sammanlagt 200kr/år. Inte min bästa affär iallafall.Men om jag bott i Bagdad....