0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle kunna lägga både 15 och 20 kkr på en pump men jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Därför har jag satt en ca-gräns på 10 kkr.Mvh Jocke
Jag skulle kunna lägga både 15 och 20 kkr på en pump men jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Därför har jag satt en ca-gräns på 10 kkr.Precis som alla rookies i ll-pumpsvärlden är jag ganska villrådig men jag tror att har man bara gjort sitt inköp så blir man nog hyfsat nöjd vad som än sitter där på väggen. Självfallet vill jag ju slippa dänga till utedelen lite då och då för att den ska leverera värme MvhJocke
Vilket resonemang alltså ! Du verkar ju ha råd med en kvalitetspump som är fackmannamässigt monterad ! Köp en och färdigt installerad och du lär knappast bli besviken . Goda råd om vad för slags pump som du ska köpa får du nog här på forumet ! Lycka till ! Thumbsup
Själv blev jag ganska fort klar över att just de billigaste pumparna faktiskt inte är särskilt prisvärda. Enligt mina kriterier då.
Hej Jocke! Var har du fått detta ifrån att det inte skulle vara värt det?? Om det nu är så att du pga ekonomiska orsaker inte anser dig ha råd att anskaffa en rekorderlig märkespump som är fackmannamässlgt installerad och med ordentliga garantier så förstår jag heller inte varför du samtidigt verkar vara beredd på att ev helt kasta bort dina budgeterade och investerade ca 10000:- kr?? Så mitt råd till dig blir isf: avstå helt med anskaffning av pump tills du har råd. Mvh Raffen.
Hej pojkar och tack för era svar!Citat från: rollster skrivet 24 juni 2009, 22:13:54Citat från: ART skrivet 24 juni 2009, 21:29:02Citat från: Raffen skrivet 24 juni 2009, 19:45:00Hej Jocke! Var har du fått detta ifrån att det inte skulle vara värt det?? Om det nu är så att du pga ekonomiska orsaker inte anser dig ha råd att anskaffa en rekorderlig märkespump som är fackmannamässlgt installerad och med ordentliga garantier så förstår jag heller inte varför du samtidigt verkar vara beredd på att ev helt kasta bort dina budgeterade och investerade ca 10000:- kr?? Så mitt råd till dig blir isf: avstå helt med anskaffning av pump tills du har råd. Mvh Raffen. Raffen, du känner ju till hur jag resonerade först, då jag pm:at dig angående ras 13. Men det handlar inte om att jag inte har råd med en pump installerad o klar för 18, 20, 22 eller 24 kkr.Självklart får jag ut det bästa möjliga från luftvärmepumpsvärlden om jag väljer en Toshiba, Mitsu, Pana eller vilken som helst av "de stora".MEN, om jag lägger en tia på en pump så ingår det i min beräkning att livslängden antagligen (who knows) är kortare, att pumpen inte är helt rätt dimensionerad och att garantierna är avsevärt kortare och sämre. Men det är fortfarande ett KALKYLERAT RISKTAGANDE. Och somliga tar risker, andra gör det inte. Jag är inne på mitt tredje företag som går bra (mycket tack vare att jag med åren blivit snål/kostnadsmedveten) MEN jag har också misslyckade satsningar bakom mig som inte fungerat tillfredsställande. It's the name of the game.Jag vet att det hos många finns ett inbyggt, och i somliga fall, väl underbyggt tvivel angående fulpumpar. Men jag skulle fortfarande vilja ha lite hjälp med förslag på modeller som fyller mina önskemål. --/ Kom igen och ge lite förslag nu