0 medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.
Elmätaren klarar att mäta strömförbrukning upp till 100A med mindre än 1% felivsning.I princip alla elmätare har pulsutgång av s0-typ, så det funkar alldeles säkert med Nibes värmepump.Troligen ser du samma sak i dislayen som i elmätarens display, men Nibe kan ju även ha lite olika räkneverk för värmning av tappvatten och värmevatten t.ex.De skulle också kunna ha redovisning av energiförluster i form av tomgångsförbrukningen som sker när kompressorn står still- jag har ingen aning, men visst kan det finnas lite data att få ut om man ansluter en elmätare till värmepumpen.
Du frågade inte om det krävs nån speciell version av styret för detta?Jag har ingen meny för detta i 5.3 i min F1245 med senaste firmware. Jag hade tippat att man skulle kunna använda en av de mjuka ingångarna till detta, men det verkar inte finnas något sådant val. Meny 5.3 gäller dessutom "tillbehör", så det kanske krävs något tillbehör för detta? Jag hittar dock inget om detta vare sig på Nibes hemsida eller i Installatörshandboken.
Hoppa över tillbehören , det är inte ekonomiskt försvarbart , överkurs eftersom VP ska ta emot impulser ,angående olika mätningar i VP för VV eller annat så kan du glömma det , för om VV görs tillsammans med VP och EL så kommer det bara en förbrukning att redovisas , med impulser från mätaren , sätt en mätare på väggen under säkerhetsbrytaren så har du endast totalen ska du ha med sep. för El-patronen måste du stycka upp detta i VP , inget kul med tampar här och där
Vad exakt betyder betäckningen 0,5-10(100)A. Alltså 0,5-10 menas det 0,5-1.0% noggrannhet?Jag har nämligen en elmätare som ligger här oanvända med betäckningen 3x230/400V 3x5(100)A 50/60Hzvad betyder då 3x5(100)A i detta fall? https://www.velleman.eu/products/view/?id=411486I detta fall skulle jag ha trott att det betydde 3x5A alltså 5A/fas.Skulle jag kunna använda denna mellan pumpen och centralen?MVhPeter
Ja utan problem
Okay, Men vad betyder betäckningarna. Skulle gärna vilja veta för framtiden också hur de tolkas.
Du ska nog inte komma med något som SVAMMEL , du har inte en aning om vad som menas med energimätning i olika utföranden VP tar bara emot pulser från en givare av något slag och har inte den blekaste aning om vad det är för belastning som registreras i den , då måste det till en mätare med dubbla funktioner och separata mätverk ,som får en signal nu gör jag det eller det men i VP så är all energiförbrukning integrerade och kommer från samma inkommande matning och är inte delade på var sitt håll ,det finns bara en kabel in i VP
Har du läst min länk