0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker nog det är en bra idé, svagheten är att du kan inte köra golvvärmen oberoende av radiatorerna. Vill du kunna köra lite värme på golven sommartid så måste systemet parallellkopplas.
Skall du ha trägolv på golvvärme?
Har aldrig haft golvvärme.....behöver man ha värme i denna på sommaren?_________________________________________________________________________20 m2 klinkers (betonggolv) och ca 55 m2 trägolv (golvvärmeskivor)./Anders
Du kan förstöra trägolvet om du kör ut varmare än 35 grader och det blir nog fallet......eller?
Betonggolv med klinkers kan kännas lite kalla att gå på om de är ouppvärmda.
Jag kan inte se någon fördel att koppla gv på returen. Bli nog svårt att justera in delta T.
det gäller att någon kan balansera effekten med tillgänligt flöde så det kan anpassa med golv värmens effekt och flödesbehov. samt vilka temperaturer som är dimensionerande för befintligt rad system. c-c
Varför sätter man inte dit ytterligare en växlingsventil och kör värmepumpen i tre driftslägen?Alltså en normal installation kör två driftslägen, radiator med framledningstemp X och varmvatten med framledningstemp YMin tanke är alltså att man inför ytterligare ett driftsläge för golvvärme med framledningstemp ZSpeciellt bra borde det bli om man har en innegivare för varje byggnad, eller våningsplan, alltså en givare för varje driftsläge.Normalt måste ju VP jobba med högre framledningstemp som radiatorena kräver både i läge X och Z. Med detta system skulle framledningstemp kunna vara mycket lägre i läge ZMen man får nog uppfinna en styrning också för det finns väl inget sånt?Är jag helt ute och cyklar?