0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaren men det visade sig att det satt två ventiler på var sin sida om pumpen dolda under isoleringen. När dessa öppnades svalnade pumpen och jag fick cirkulation i systemet. Jag har dock en fråga till er vp-hajar. Min ingående temperatur på köldmedia/brine under årets kallaste vinterdagar ligger mellan 3 och 4,5 grader och under höst/vår kring 8 grader enligt min logg från september 2008. Nu när jag idag fick igång cirkulationspumpen gick temperaturen upp till 23 grader (under eftermiddagen) på ingående och något högre på utgående. Exakt klockan 23:00 hade temperaturen sjunkit 12 grader till 11 grader. Hur höga värden klarar en vp av på ingående köldbärare? Jag har byggt in isolerade rör under panelen till fläkt konvektorn på övervåningen men det verkar som om fasaden på huset värmer spriten ohyggligt mycket. Om det nu är svaret på de enorma temperatursvängningarna? Om det nu inte finns andra orsaker till mina höga brinevärden. Var i värmepumpen (IVT 9 Kw) mäts in- och utgående temperatur på spriten?