0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Det tar en viss tids inkörning, innan pumpen kör som den ska, har för mig att det tar ett par dagar innan den kör till 55º, jag tror att det rör sig om 72 drifttimmar."Jag antar att det måste röra sig om 72 driftstimmar på kompressorn? Vid den här årstiden går kompressorn bara ett fåtal minuter varje gång, så då kanske jag måste vänta till hösten innan jag kommer upp i temperaturer över 50 grader i övre delen av pannan?Tack i alla fall för informationen.
Hej kullabackenAtt jag har bra temp i pannan beror nog inte på att jag har en superpump, utan det beror förmodligen mera på att jag behöver ganska hög framledningstemperatur.Det gör att på vinterhalvåret har jag ett börvärde, som gör att pumpen kör upp ganska hög temp i undre pannan och håller upp tempen i övre.Vid 5-10 grader ute har jag en framledningstemp på minst 40º och sen kör pumpen 6º över det, och på sommarhalvåret går den ju ofta till 55º hela tiden.Förr med olja hade jag 55º när det var 2-3 grader kallt ute, men numera efter fönsterbyte och lite andra förbättringar klarar jag mig med runt 45º vid noll grader ute. Som tur är blir det inte normalt så många minusgrader ute här nere. Men det man förlorar på värmen har man igen på varmvattnet, när man behöver lite väl hög framledningstemperatur. Har man däremot väldigt låg framledningstemperatur, har man ju råd med lite elpatronspets, och förmodligen lika ekonomisk körning som jag har. Jag kör på kurva 60 och stoppar pumpen vid -10º så att elpatronen där nera går in med 60º. Under tre års tid har det dock bara hänt kanske 10-12 dagar att detta behövs. Så här nere klarar man sig ganska bra, trots relativt högt framledningsbehov.//Ronnie