Så har jag då gjort det. Beställt en LLVP. En Fujitsu Nocria 18, närmare bestämt.
Den ska placeras i mitt nyförvärv, ett underbart gammalt vitputsat tegelhus i mellersta Skåne. Det var busenkelt att inse att det behövdes en pump, nuvarande uppvärmning sker via ett elvärmegolv av okänd ålder och med okänd effekt. Eftersom betongplattan som finns under golvet med all sannolikhet är helt oisolerad så ... ja, byta uppvärmningssätt var det ja.
Frågan jag nu ställer mig är om den lille pumpen kommer att räcka till när det blir kallt i vinter.
Huset ligger inte direkt vid kusten, inte heller isolerat mitt på en åker (med de vindeffekter DET medför
) utan i en liten by omgivet av andra hus.
Haken då, eller hakarna för de är ett par, är först och främst isoleringen. Eller den totala avsaknaden av densamma. Väggarna är enkla, det är dubbeltegel med luftspalt putsat på såväl insida som utsida. Jag har inga som helst planer på tillägg här, huset är fint som det är.
Andra haken är att medan ytan är ganska modest, ungefär 120 kvadrat fördelat på två plan med en del som 'hål' mellan planen, så är det ganska högt i tak. Närmare bestämt som mest 8 meter. Volymen blir ungefär 490 kubik...
Bra saker då? Extremt öppen planlösning, inga innerväggar alls och trappa i ena änden samt 'hålet' i det andra som låter luften cirkulera fritt även mellan planen. Dessutom sitter det takfläktar monterade så man kan vifta ner varm luft som ligger uppe vid taket vid behov.
Så. Gissningar och åsikter emottages tacksamt, vid vilken temperatur kommer jag att behöva mer värme än pumpen mäktar med?
Den som gissar närmast får när facit finns en god kaka i vinst.