Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Buller frÃ¥n NIBE 360 med FJVM 200  (läst 3010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marfre2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Buller från NIBE 360 med FJVM 200
« skrivet: 08 juni 2009, 15:33:50 »
Jag har en NIBE 360 med tillkopplad fjärrvärmemodul (FJVM 200). Nibe 360 står med mellanrum till väggen men FJVM sitter direkt på väggen med resultat att buller/vibrationer fortplantar sig från 360 till FJVM. Husleverantören har isolerat väggen bakom FJVM för att minska bullret. Skillnande blev marginell (stomljud). Problemet är att det låter även på övervåningen. Dessutom så låter kompressorn väldigt mycket. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att hitta en lösning på detta jobbiga problem.
« Senast ändrad: 08 juni 2009, 15:35:51 av marfre2 »

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Buller från NIBE 360 med FJVM 200
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2009, 09:54:18 »
Det är inte sÃ¥ att bakre plÃ¥ten pÃ¥ din 360 ger vibrationen? Var sÃ¥ pÃ¥ vÃ¥r nu i vintras och det drev mig till vansinne innan jag hittade det.  huvuddunk I övre vänstra hörnet, sett framifrÃ¥n, sitter nu en liten remsa med dämpade skumgummi pÃ¥ vÃ¥r.
Titta även hur din FJVM sitter monterad. Kanske kan du sätta dämpande kuddar mellan den och väggen, liknande dom som säljs i webshopen.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad marfre2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Buller från NIBE 360 med FJVM 200
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2009, 16:41:20 »
Menar du plåten på baksidan av pumpen? Hur kommer man åt den i så fall?
Om man lägger örat mot sidan av skåpet/pumpen så hör man att det vibrerar och låter därinne.
Tacka för tipset så länge.

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Buller från NIBE 360 med FJVM 200
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2009, 10:16:10 »
Jag har en NIBE 360 med tillkopplad fjärrvärmemodul (FJVM 200). Nibe 360 står med mellanrum till väggen men FJVM sitter direkt på väggen med resultat att buller/vibrationer fortplantar sig från 360 till FJVM. Husleverantören har isolerat väggen bakom FJVM för att minska bullret. Skillnande blev marginell (stomljud). Problemet är att det låter även på övervåningen. Dessutom så låter kompressorn väldigt mycket. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att hitta en lösning på detta jobbiga problem.

Jag ställde min 360P på gummikuddar som finns att köpa, det minskar fortplantning till golvet osv. Hjälper en del.

Sitter inte utedelen på gummikuddar, det bör du kunna fixa.

1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!