Snälla hjälp en värmepumpsnybörjare som inte fattar någonting och har lite panik!
Vi installerade en Bosch luft/vatten i december. De första elräkningarna var astronomiska 5.000kr i månaden, så vi sänkte värmen på pumpens meny, så att den önskade innetemperaturen bara var ca 14ºC i förhoppningen att pumpen skulle fortsätta ge oss varmvatten, men inte slösa energi på värme, då det varit ganska varmt ändå. Vi bor i södra Sverige och har kamin som vi kan elda i om det blir kallt. Hur som helst så bara fortsätter pumpen att ge värme i elementen. Idag visade displayen till exempel att det var 20 ºC ute, 14 ºC inne och 26 ºC i elementen.
Det är mycket möjligt att jag missat något, ställt in den fel eller läser av displayen fel, men elementen är definitivt på - det känns - och jag fattar inte varför när det är 20 ºC ute. Hjälp! Har inte råd med fler jätteräkningar!
Den var förresten inställd på fabriksinställningar (av installatören) innan jag sänkte temperaturen genom att gå in på menyn, välja "--" några gånger och spara.