Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla ur djupborrad brunn?  (läst 2930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nial03

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Frikyla ur djupborrad brunn?
« skrivet: 19 maj 2009, 11:05:51 »
Hej

Jag har en gammal brunn som inte används sedan vi fick komunalt vatten. Nu tänkte jag anväda den till frikyla i vår övervåning som består av tre rum, två barnrum på 18 kvm styck och ett vardagsrum på 50 kvm. Det är ca 4 meter i takhöjd på högsta stället men sluttande till ca en meter i "kanterna".
Nu till frågan, borrhålet är ca 43 m djupt, vad räcker det till tror ni? Kan man åtminnstånne kyla ner de båda barnrummena till vettig temperatur på sommaren (det kan bli ca 27-29 grader när solen gassar som mest)?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Frikyla ur djupborrad brunn?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2009, 11:18:59 »
Är det gott om vatten i brunnen och hur lÃ¥ngt ner är vattenytan?  40m lÃ¥ter lite kort för att fÃ¥ nÃ¥gon vidare effekt genom att sänka ner en kollektor, men om du har gott om vatten sÃ¥ skulle man ju kunna tänka sig att du helt enkelt pumpar upp kallt vatten och använder det för kylning och sedan dumpar det nÃ¥got varmare vattnet nÃ¥gon annanstans (kanske gräsmattan behöver vattning samtidigt, värme och torka brukar ju inträffa nÃ¥gotsÃ¥när samtidigt).

Vet inte vad elkostnaden för att pumpa upp vattnet kan vara dock...

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad nial03

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla ur djupborrad brunn?
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2009, 11:25:09 »
Tack för snabbt svar. det är ca 7-10 m ner till vattenytan så det borde bli ca 33-36 m vattendjup.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla ur djupborrad brunn?
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2009, 13:49:48 »
Inspiration finns här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14338.0;all

Jag funderar på detta också. Jag skulle i så fall ta vatten från energibrunnen och utvinna kylan och sedan vattna.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!