Hej jag har nu fått fart på min frikyla som ser ut så här,jag tar luften i källaren och blåser den i ett internt kanalsystem via vinden och ner i alla sovrum via tilluftsdon.Nu till frågan vilket ger högst kyl effekt att blås förfullt med lite varmare luft eller blåsa lite mindre luft och kallare?(om man bortser från kondensen)När jag kör fläckten på max så ger den säkert 800kubik i timmen,kölbärar pumpen ger ca 40liter i minuten i läge 3 men jag har bara ett delta t på 2ºC över batteriet effekten verkar ändå vara hyfsad, köldbärartempraturen till batteriet är ca 6ºC.tilluften är ca 20 ºC tempen inne i kanalen efter batteriet är ca 14ºC.Drar jag ner på luften så får jag en temp runt 10ºC,var är flaskhalsen?Sen funderar man på hur man skall styra det hela jag tänkte koppla en termostat till cirkpumpen som startar vid ca 22 ºC och låta fläkten blåsa vidare eller finns det några andra snikvarianter att tillgå då det är ett 100%hemmeck och lågbudget projekt.
Man får räkna lite...
Kyleffekten på luften enl. de siffror du anger blir enl. följande
P = 800/3600 x 1,2 x (20-14) = 1.6kW
Du säger 40liter/min på vattnet... har du tittat på pumpkurvan då eller var får du siffran ifrån? För att den ska ge sitt maxflöde enl. kurvan får du inte ha något tryckfall i systemet. Men du har ju såklart tryckfall i rör och batteri osv.
Räknar man omvänt att du ska plocka ut 1.6kW från vattnet till luften (vilket ju är det man gör) så bör flödet med ett Δt på bara 2°C bli:
q= 1,6 / (4,19 x 2°) = 0,19 l/s (11,5 l/min)
Din flaskhals är troligen för höga tryckfall. För klena rör och för litet kylbatteri. Går att övervinna till viss del med kraftigare pump men det kostar elenergi. Bättre är att bygga bort tryckfallen.
Mvh Jonas