0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHar märkt att min VP går väldigt lite nu mellan 2-3 tim/ dygn och ca 6 starter jag har ingen husvärme på... jag har satt panntemp till 50gr för vv men den håller inte det bara var 4e gång går den upp över 50, när jag tittar i diagnosen verkar det som den går mot börvärde ändå?? och därför kallar inte pannan på vp?!
Citat från: turborolle skrivet 16 maj 2009, 20:47:43HejHar märkt att min VP går väldigt lite nu mellan 2-3 tim/ dygn och ca 6 starter jag har ingen husvärme på... jag har satt panntemp till 50gr för vv men den håller inte det bara var 4e gång går den upp över 50, när jag tittar i diagnosen verkar det som den går mot börvärde ändå?? och därför kallar inte pannan på vp?!Pumpen har ingen aning om, vad du sätter panntemperaturen till. Det är elpatronen som ser till att den temperaturen hålls.Pumpen jobbar bara mot nedre pannan och rättar sig efter börvärdet på framledningen. Den värmer nedre pannan 5º över framledningens börvärde, där den stannar.Övre pannan värms indirekt av det varma vattnet i undre pannan, pga att pumpen kör till 55º var fjärde start. I sommardrift kör pumpen enbart för varmvatten och går till 55º varje start.Pumpen håller runt 50º i övre pannan tack vare 55º-körnigarna, så länge inget varmvatten används. Den klarar även runt 50º på framledningen utan elpatron så länge effekten är tillräcklig för huset.Om elpatronen är tillkopplad kör den till sitt inställda värde hela tiden och i värsta fall tar den då över pumpens jobb.Därför ska elpatronen sättas så lågt som möjligt och helst kopplas bort om det funkar utan den.När det blir kallare ute och pumpen eventuellt inte klarar värmen, kopplar man in patronen igen.Det gäller att prova sig fram till hur elpatronen ska vara inställd. Den ska bara gå in om det verkligen behövs. För varmvatten är det bättre att använda "extra varmvatten" än att köra på elpatronen, se sid 31 i manualen.Jaq har ingen patron på!! och vet inte hur jag får den i sommardrift för att gåtill 55gr varje gång, jag har en ecoel v2 och en tolk mellan ecoair panna äger husvärme av men den går inte ofta upp i temp...och extra vamvatten finns väll inte på V2??/Rolle//Ronnie
Alltså man kan undra va fan jag ska med en vp till om patron måste vara på!! _/-Lär ju inte bli Ctc igen....
Det kan aldrig löna sig att värma vatten med elpatron, när man kan göra det med pumpen, som sitt bästa COP under sommaren.Det kostar ju 4-5 ggr så mycket med elpatron, som det gör med pumpen.//Ronnie