Hallå där!
Jag och min man har nyligen installerat en bergvärmepump Nibe 1125 som har gått en månad ca. 300 h .
Igår kom första larmet som sa "fryslarm". Vi tog såklart kontakt med installatören som sa att vi skulle prova att sätta på och stänga av men det funkade ju inte såklart....
Hursomhelst var jag nere och kollade idag efter att ha haft den avstängd ca 3 h som installatören sa och det som händer är att vattnet i kärlet (?) går upp och sjunker sedan. Vi har fått instruktion om att vi ska kolla detta noga vilket vi gjort och det har inte varit tomt.
medan jag står vid pumpen så höjde jag trycket något till 1,3 bar typ och då började det vatten jag nyss fyllt på att sjunka, oroväckande snabbt.... värdet på VB fram höjdes från 23 till 47 och samma med VB retur som gick från 23 till 42 (52)
KB fram 12
KB retur 20 (-8)
Vad tänker ni om detta? Jag blir galen, har frusit hela vintern pga av det gamla systemet.
Vågar jag ha på pumpen trots fryslarmet eller går eltillsatsen på eller vad? Annars blir det ju väldigt ont om varmvatten, installatören säger ca två veckor innan han kan komma ut pga av andra jobb.
Mvh Jennie