0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vp pallar upp till 58 ºC ner till -7 ºC men den tappar i verkningsgrad desto varmare du kör. Har du blandningsventil? kolla så att den inställd på så varmt som möjligt
I kanal 21 så ändrar du temperaturen för VP:n, du kan ju testa och höja nån grad.Men först ska du kolla att tempdiff på laddflöde (sid 21 i min manual) är korrekt, det står under avsnitt "Igångkörning och injustering" hur du gör.
Nu larmar den på för korta drift tider 16 igen vi har haft det varmt i dag 20 ºC den tål tydligen inte värme, det var ju det kylteknikern skulle fixa (han böt alla givare och kretskortet)kanske man kan ändra på kopplingsdifferansen till 5 eller 6 den är 4 nu, men då får jag ju inte varmare varmvatten om man skulle ducha precis innan den ska till att starta.
Kolla deltaT under drift och se vad du ligger jämfört med Nibes diagram. Hög framledningstemp brukar bero på för lågt laddpumpsflöde, antingen smuts i filtret före eller allmänt för dåligt flöde. Att du får larm för kort drifttid samtidigt med hög framledningstemp tyder på lågt flöde om nu de har bytt givarna och man kan lita på att de är korrekta.Jag har min differens inställd på 6 ºC (kanal 22) och även om temperaturen nere vid dockningstermostaten går ner till 45 ºC så visar panntempen på 49-50 ºC och allra överst är tempen säkert någon grad högre så jag märker inte att det påverkar varmvattentemperaturen. Jag sänkte differensen jämfört med fabriksinställningen för att få lite längre gångtider och färre starter./preset
Citat från: preset skrivet 16 maj 2009, 17:50:52Kolla deltaT under drift och se vad du ligger jämfört med Nibes diagram. Hög framledningstemp brukar bero på för lågt laddpumpsflöde, antingen smuts i filtret före eller allmänt för dåligt flöde. Att du får larm för kort drifttid samtidigt med hög framledningstemp tyder på lågt flöde om nu de har bytt givarna och man kan lita på att de är korrekta.Jag har min differens inställd på 6 ºC (kanal 22) och även om temperaturen nere vid dockningstermostaten går ner till 45 ºC så visar panntempen på 49-50 ºC och allra överst är tempen säkert någon grad högre så jag märker inte att det påverkar varmvattentemperaturen. Jag sänkte differensen jämfört med fabriksinställningen för att få lite längre gångtider och färre starter./presetDu menar att deltaT kanske är stält för lågt.Tycker inte det borde vara smuts i filtret, den instalerades i sep 08 och jag vet att dom kollade filtret när dom var och satt i gång den.