Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Installera själv - värt det?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Installera själv - värt det? (läst 6144 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
srick
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
srick
«
skrivet:
07 maj 2009, 12:17:54 »
Citera
Hej!
Pga lata och oengagerade säljare (nu när affären är i hamn...) leker jag med tanken (igen
) att installera bergvärmen själv. Hur mycket tjänar man i realiteten på det?
* Vp Bosch 9LW/M ca 46000:-
* 160m borra ca 50000:-
* Borö 500L ack tank ca 3800:-
* Eveco fläktkonvektor ca 4000:-
Summa: ca 104 000:-
Vad kostar installationsmaterialet? Är 10 000:- högt eller lagom räknat? Isf skulle en installation gå på 114 000:- mot ca 150 000:- det kommer kosta hos firman.. det är inte kaffepengar..
Håller på att kolla med försäkringsbolaget vad som gäller för GDS:are. Vad missar jag? Ber man en röris inspektera eller?
Det jag är mest "orolig" över är egentligen fyllning av brine. Tjänar man något på att leja bort det?
Jag kan nämna att jag är kontorsråtta men har inte tummen helt mitt i handen, har aldrig gjort något rörjobb förr dock...
Tacksam för input, hoppas det kan vara intressant för andra också.
Loggat
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
SV: Installera själv - värt det?
«
Svar #1 skrivet:
07 maj 2009, 12:41:16 »
Citera
Du vet väl att du får ROT-avdrag för arbetskostnaden?
//Ronnie
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
srick
Expert på värmepump
Karma +0/-0
srick
«
Svar #2 skrivet:
07 maj 2009, 12:44:53 »
Citera
Jo just det, men iom att inte borrningen ingår där så blir det ju inte jättestora summor.. ca 6-7000 i rena pengar om jag förstått allt rätt (ca 13000 i installation och 1500 i bortforsling av gammal utrustning).
Sen är det framförallt lite upproriskhet pga det dåliga försäljningsengagemanget just nu.. Det tar dagar att få svar, om man får något... så var det inte innan jag accepterade offerten...
Loggat
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #3 skrivet:
07 maj 2009, 12:48:04 »
Citera
Du får dra av arbetskostnaden för borrningen, eller menar du att borrningen får du dra av på i vilket fall som helst.
//Ronnie
«
Senast ändrad: 07 maj 2009, 12:50:21 av erp
»
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
srick
Expert på värmepump
Karma +0/-0
srick
«
Svar #4 skrivet:
07 maj 2009, 12:49:29 »
Citera
Men den kan väl inte bli stor? Maskinkostnaden ingår ju inte?
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #5 skrivet:
07 maj 2009, 12:53:16 »
Citera
Det rör sig väl om 500:- per mantimme, kolla med någon firma vad det kan röra sig om.
Jag har för mig att det har varit uppe här på forumet, hur mycket man kan räkna med.
//Ronnie
Loggat
srick
Expert på värmepump
Karma +0/-0
srick
«
Svar #6 skrivet:
07 maj 2009, 12:58:43 »
Citera
Det ska jag kolla noggrannare, tack!
Men åter till kärnfrågan - hur pass avancerat/riskfyllt är det att göra en egen installation för en rör-novis? Termen "hur svårt kan det vara?" försöker jag att inte yttra men.. hur svårt är det?
Loggat
Enskede
Kan värmepumpar
Stad/land: Enskede Gård / Stockholm
Antal inlägg: 75
Karma +1/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
Enskede
«
Svar #7 skrivet:
07 maj 2009, 20:53:12 »
Citera
Hej srick
Jag håller just nu på med det som du undrar om det lönar sig, nämligen att själv installera en bergvärmepump.
För det första så hade jag en befintlig gaspanna som skulle ersättas med en VP. I och med detta var ju en stor del av jobbet redan gjort. Jag kan t.ex. återanvända en hel del av den befintliga rördragningen. En del av de ursprungligen ingående komponenterna kan också återanvändas, dock har jag införskaffat ett nytt expansionskärl. Det var inget fel på det gamla, men en värmepump klarar sig med ett betydligt mindre kärl, varför det gamla blev utbytt.
Dock är det främsta skälet till att jag valt att installera själv, att det finns mycket pengar att vinna. Visserligen finns ju rotavdraget, men det gäller ju enbart arbete och inte material. Du behöver bara jämföra vad rörmokaren tar för materialet jämfört med t.ex Rinkaby rör eller Hornbach, så inser du snart att besparingen bara där ligger på åtskilliga tusenlappar. Den största vinsten tror jag dock att man gör på själva värmepumpen. Jag har sett att värmepumpsinstallatörerna tar ca. 65.000:- för en CTC EcoHeat 7,5. Samma VP har jag köpt från Bynor för 46.000:-!!
Jag beräknar att min totala kostnad hamnar på ca. 105.000:- inklusive borrhål och då har jag ändå inte räknat med rotavdraget för borrningen. Dessutom har jag borrat 181 m. Det borrdjup som annars brukar offerreras i Stockholm, där jag bor, är ca. 130 m. Jag tror att det är bra med ett extra djupt hål eftersom nästan alla grannar runtom mig också har värmepumpar.
Loggat
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat. Trähus byggt 1927 i Enskede Gård, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och på vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.
Enskede
Kan värmepumpar
Karma +1/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
Enskede
«
Svar #8 skrivet:
07 maj 2009, 21:05:56 »
Citera
Hej igen srick
Jag missade att svara på din fråga om hur svårt det är att själv installera en värmepump. Har du ingen som helst erfaren av lödning, så ska du försöka låna eller hyra ett pressverktyg som proffsen använder för att pressa ihop kopplingarna. Du kan ju eventuellt köpa ett sådant verktyg, kostar ca. 12.000 inkl pressbackar på Rinkaby. Verktyget borde gå att sälja på Blocket eller Tradera efter slutfört arbete. Jag vet inte vilket fabrikat av VP du har tänkt dig, men CTCs handbok för min värmepump innehåller en fullständig ritning över erforderlig rördragning. Även elinkopplingen finns beskriven. Vad gäller elen ska du dock inte ens försöka dig på att koppla in den om du inte har stor erfarenhet av elarbeten.
Jag har t.ex. ingen behörighet för sådant, men då jag de senaste 20 åren har arbetat med kraftelektronik inom industrin så gör jag även det jobbet själv.
Jag brukar säga att jag kanske inte kan alla bestämmelser i detalj, men jag vet att jag inte gör något som kan vara farligt.
Loggat
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat. Trähus byggt 1927 i Enskede Gård, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och på vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.
lars
Expert på värmepump
Antal inlägg: 306
Karma +0/-0
lars
«
Svar #9 skrivet:
07 maj 2009, 21:17:15 »
Citera
Jag har installerat två värmepumpar åt mig själv (Olika fastigheter) samt en vp åt min son. Min erfarenhet är att jag fått de anläggningar jag önskat till väsentligt lägre pris. Jag är en glad amatör som följt detta forum och som ej haft något med rörinstallationer att göra. Det har inte varit några problem. Men det har tagit tid att sätta sig in i hur man installerar.
Fördelen som jag upplevt är att jag med kontanta pengar kunnat få ner priset på vp då det varit "varuleverans" enbart.Dessutom roligt att göra det själv. Ingen arbetskostnad. Gjort även el själv.
Skall Du använda presskopplingar så kolla var Du kan hyra eller låna pressverktyg.
Loggat
srick
Expert på värmepump
Karma +0/-0
srick
«
Svar #10 skrivet:
08 maj 2009, 08:21:09 »
Citera
Tack för alla bra svar!! Thumbsup
Fyllde ni brine och allt själva också? Det verkar vara den lurigaste biten, avluftning och grejer?
Ca en timme efter jag startade den här tråden igår hörde faktiskt försäljaren av sig..
Loggat
lars
Expert på värmepump
Antal inlägg: 306
Karma +0/-0
lars
«
Svar #11 skrivet:
08 maj 2009, 09:44:22 »
Citera
Brine svarade borrfirman för. Den måste finnas i slangen för att få ner den i borrhålet. När jag sedan var klar så kom de tillbaka och körde vätskan fram och back. Detta i en anläggning där slangen bitvis låg högre än vpn vid ingången till den.
I en annan anläggnig där det var nedförsbacke hela vägen fyllde jag på och körde med vanlig dränkpump och rengjord soptunna.
Normalt kommer det ut returluft (Den luft vattnet innehåller,ej luftfickor) via volymkärlet på brine in.
Jag har upptäckt att det bildas en luftficka på brine ut ochså, på högsta punkt. Därför har jag satt en luftningsmöjlighet även på brine ut. Jag satte till slut dit ett genomskinligt kärl och då kan man se små men många luftbubblor stiga efter körning. Detta upphörde efter någon månad. Avluftningsmöjligheter underlättar på fyllning och funktion.
Loggat
Enskede
Kan värmepumpar
Karma +1/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
Enskede
«
Svar #12 skrivet:
08 maj 2009, 10:56:07 »
Citera
Mycket riktigt som lars skriver, så svarar borrfirman för brine. Dock måste du själv fylla på brine i de rör som ansluter VP till brineledningen samt, mycket viktigt, lufta ur brineledningarna. Min borrare lämnade en dunk med 25 liter färdigblandad brine för detta ändamål. Hur detta görs finns bra beskrivet i installationsmanualen för CTC EcoHeat. Den kan också laddas ner från CTCs hemsida:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p203/files/Inst_CTC_EcoHeat.pdf
.
Armatursatsen som behövs ingår i CTCs leverans, hur det är med andra fabrikat vet jag inte, men satsen finns att köpa och kostar ca. 1000:-. Vad som inte ingår är den pump som behövs för påfyllning av brine. Eftersom min gamla cirkulationspump har snurrat dag och natt under drygt 22 års tid kommer jag inte att återanvända den utan jag har köpt en ny pump. Då har jag tänkt mig att använda den gamla cirkulationspumpen som fyllnadspump. Har du ingen gammal cirkulationspump till hands borde det inte vara några svårigheter att komma över en begagnad sådan för några hundralappar.
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #13 skrivet:
08 maj 2009, 16:31:27 »
Citera
Egentligen...
vet du lika mycket som installatörerna just nu. Det vore nog dumt att inte utnyttja dom kunskaperna genom att att installera själv. Den stora vinsten gör du lustigt nog genom att utnyttja dom lägre priser på matriel som finns här till vänster eller i Rinkaby.
Jag installerade själv. Hemligheten är att vara bra påläst och ha gott om tid. Sommaren är rätt tid.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
srick
Expert på värmepump
Karma +0/-0
srick
«
Svar #14 skrivet:
15 maj 2009, 13:53:04 »
Citera
Så otroligt bra tips och tankar!
Hur åstadkommer man "en fackmannamässigt utförd installation"? Finns några regler att läsa hur en sådan installation skall installeras?
Kan man riva garantin på VPn på något sätt?
Vad ligger installationsmaterialet på ungefär för en "normal" installation? 10 000? Jag ska inte dra rör till frikyla långt, handlar om ett par meter.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 683
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
rocas
TS Comfort AB
danne824
herr_ozzie
lubbis
Rdx
Raketost
EvertL
Bj0rnen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info