0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJag funderar på att göra rent mina luftvärmepumpar grundligt.Finns det ngn guide till detta?Tänkte göra rent både ute och innedel, bla plocka bort skalet på utedelen.Innedelarna tar jag tryckluft till och har gjort det förut och det funkar.Det jag undrar över är utedeln.Är det bara att ta tryckluften där också.Eller finns det några speciella verktyg,medel som underlättar.Hur gör fackmannen är väl min fråga egentligen. / Mvh Mats
Kör du med tryckluft, visst du får bort damm, men du får inte bort de fetterna som lägger sig på lammelerna. Det är de som är det största problemet, lätt att glöma och bara tänka på dammet.
Citat från: icem4n skrivet 02 september 2009, 18:09:19Kör du med tryckluft, visst du får bort damm, men du får inte bort de fetterna som lägger sig på lammelerna. Det är de som är det största problemet, lätt att glöma och bara tänka på dammet.Beror detta fenomen på hur fet luften är eller finns det någon annan orsak?
Var kan man köpa rengöringsspray till innedelen ?
Beror ju helt på vart du väljer att sätta upp din innerdel någonstans. Nära köket? Risk för mycket fett. Fast finns ju värre saker än mat os och det e rökning.Vi drar en liten paralell, du tänker tvätta din bil men du vill inte använda vatten och schampo. Så du tar bara tryckluft, får du rent den då?
Citat från: icem4n skrivet 02 september 2009, 19:41:24Beror ju helt på vart du väljer att sätta upp din innerdel någonstans. Nära köket? Risk för mycket fett. Fast finns ju värre saker än mat os och det e rökning.Vi drar en liten paralell, du tänker tvätta din bil men du vill inte använda vatten och schampo. Så du tar bara tryckluft, får du rent den då?Jo det där med köket förstår jag ju, även om inte just jag steker så mycket kan det säkert vara ett proplem för många iofs. Men jag tänkte mest på utdelen. Var kommer den feta luften där ifrån? Är det avgaser då elller något annat?Tvätta bilen med tryckluft låter spännande, hade aldrig hört talas om det tidigare.
Nu var det så att ajg pratade om innerdelen där Ok, fett skall man väl inte säga att det hamnar på lamellerna på ytterdelen.Men står den i sådan miljö att den blir utsatt för en massa löv, gräs och att det kan blåsa upp sand och en del jord så blir det till slut en ordentlig sörja av det som smiter in nästan överallt.Du kanske får rent den men inte till 100%.Därför bör man använda sig av rengöringsmedel.
Roligt att det blev lite liv i tråden iallafall till slut fast jag hade bommat det.