0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Jag undrar hur man gör för att stänga av eltillskottet helt under sommarmånaderna nu när huset inte behöver värmas så mycket. Vi använder i stort sett bara mycket varmvatten när vi duschar på morgonen och om man tar ett bad på kvällen, vi har då ingen brådska att få mer varmvatten och tycker att det verkar vara onödigt att använda eltillskott för att snabbt få mer vatten... Sedan kanske man kan justera eltillskottet under vinterhalvåret om det inte skulle räcka till? Jag har kollat inställningarna och förstår inte riktigt vad som är vad. Testade att ändra antal tillåtna kw från 6 till 0 och då verkar det som att eltillskottet inte går in. Det finns även något som heter "elpanna C" och "fördröjd shuntning" är det något som jag kanske skulle använda istället? Är det någon som orkar förklara för en nybörjare som inte riktigt förstår fastän man har en manual...
Hej och tack för dom snabba svaren.Så till hösten får jag helt enkelt sätta tillbaka eleffekten till originial inställningen 6 kw och sedan sänka elpannans temperatur till något lägre än de 50 grader som står där idag om jag förstår det rätt. Vilken temperatur kan vara lämplig och påverkar elpannans temperatur även vattnet som shuntas till elementen?Hur fungerar egentligen funktionen "extra vv" ? är det mer ekonomiskt att låta kompressorn köra hårdare under en tid än att tillföra "vanlig elvärme" när man behöver mer varmvatten till tex hela familjens duschningar på morgonen?Och till sist behöver jag ändra något på shuntfördröjningen för att få en mer ekonomisk gång./Oskar