0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Att den UK kontakten ser ur som den gör , är att det går inte att växla fas och noll i UK , en standard med inkoppling av ledningarna där , den funkar nog ändå , tänk dammsugare ,borrmaskin, men får inte vara så i UK
Nej det har de inte. Det är mest i amerika som de har det. Hela Europa kör med 230v
Märkligt jobbade med Engelsmän för kanske 15 år sen dom hade med sig omformare till 110 volt (tror jag) för att kunna använda sina verktyg i Sverige.
Främsta argumentet för 400 Hz är att man kan få högre varvtal på asynkronmotorer (synkrona varvtalet för en tvåpolig maskin blir ju 24000 r/min vid 400 Hz jämfört med 3000 r/min vid 50 Hz). Det är inte bara i flygsammanhang man använder (eller använde) 400 Hz av den anledningen, den frekvensen har också varit populär i servosystem med s k elgoner (t ex luftvärnskanoner, rodermaskinerier på fartyg, äldre CNC-verktygsmaskiner), eftersom det är lättare att få dem att reagera snabbt och arbeta med god precision om man matar dem med en högre frekvens.
Det är väl i stort sett en Husqvarna Automower, så den är säkert bra (säger den som flyttat begränsningstrådar hela helgen
I vilken bransch arbetade de? Det kan ju vara som förr i tiden på bruksorter i Sverige, att man såg till att ha annan spänning på industrin än i samhället utanför, för att minska svinnet på glödlampor och andra elprylar.