0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En undran och det gäller då momentanförbrukningen där jag observerat tre typiska momentanförbrukningssiffror:1/ ca 3-4 watt2/144-145 watt3/ca 3500 watt1:an misstänker jag är då pumpen står helt still, inga cp igång, bara display och lite annat krinskrams2:an bör väl vara när den ena eller båda av mina cp-går (en intern och en på volymtanken)?3:an på 3,5kW hade jag helst velat slippa se, det är när, tror jag, kompressorn drar igång, och iofs bara en kort stund, varför 3,5kW? och är det normalt.
Har du separat elmätare till VP eller hur får du fram momentaneffekten?
Citat från: Thomas59 skrivet 29 april 2009, 11:36:52En undran och det gäller då momentanförbrukningen där jag observerat tre typiska momentanförbrukningssiffror:1/ ca 3-4 watt2/144-145 watt3/ca 3500 watt1:an misstänker jag är då pumpen står helt still, inga cp igång, bara display och lite annat krinskrams2:an bör väl vara när den ena eller båda av mina cp-går (en intern och en på volymtanken)?3:an på 3,5kW hade jag helst velat slippa se, det är när, tror jag, kompressorn drar igång, och iofs bara en kort stund, varför 3,5kW? och är det normalt.1. Stämmer med min erfarenhet. JA de verkar rimligt3. 3,5 kW under starten tycker jag är rimligt. Startströmmen är också högre än strömmen under normal drift då pumpen bör dra ca 2,5 kW. Det är också ett varmt borrhål så pumpen drar nu lite mer än vintertid. STARTSTRÖMMEN, tänkte inte på det men så är det ju givetvis och därfär som den toppar på 3,5kW bara ett kort tag. + 4 i justering verkar högt. Prova med +1. Man bör ligga på plussidan, annars kan det bli lite svalt inne när det nätt och jämnt behövs värme. Det beror på IVT:s reglersystem som arbetar med till- och frånslagstemperatur. Utan lite + på finjusteringen tar det för lång tid att nå ner till starttemperaturen höst och vår, start ligger i normalfallet 2,5 grader under börvärdet. Prova med 2 +1 eller något liknande. Kan inte svar på vad en förändring gör i grader då jag har radiatorer. I och med att det är golvvärme kan man behöva minska på kopplingsdifferensen som normalt är 5 grader (till vid 2,5 grader under börvärdet och från vid 2,5 grader över börvärdet).OK, +4 ställde installatören in den på, sedan ändrade jag till -4 då det blev alldeles för varmt med +4 och tänkte stega mig upp ett steg på finjusteringen var tredje dag för att hitta en bra balans. Det är ju lite knepigt vid rådande temperatur och stora dag/nattvariationer. Tack för tipset om IVT:n reglerkaraktär Man behöver också knäcka kurvan under ca -5 grader utetemperatur så att framledningstemperaturen minskar något när det är riktig kallt ute. I annat fall blir det lite för varmt inne när det är riktigt kallt. OK, bra tips, sätter det på bevakningslistan för åtgärd till hösten.
3. 3,5 kW under starten tycker jag är rimligt. Startströmmen är också högre än strömmen under normal drift då pumpen bör dra ca 2,5 kW. Det är också ett varmt borrhål så pumpen drar nu lite mer än vintertid. STARTSTRÖMMEN, tänkte inte på det men så är det ju givetvis och därfär som den toppar på 3,5kW bara ett kort tag.
Du har ju ytterligare en cirkulationspump, den på kalla sidan.
Det finns ännu mer att tänka på. Den diskmaskin vi har diskar med varmt vatten och sköljer sista gången med varmt vatten. Övriga sköljningar sker med kallt vatten om den är kopplad till det. Om det är disk och 3 sköljningar och lika mycket vatten till alla så är det bara halva vattenmängden som värms om den kopplas till kallvattnet. Kopplad till varmvattnet måste allt vatten värmas fast då sparar man in den värme som krävs för att värma upp diskgodset och maskinen vid sista sköljningen som ju är kallt före sista sköljningen.
Citat från: Thomas59 skrivet 29 april 2009, 15:29:403. 3,5 kW under starten tycker jag är rimligt. Startströmmen är också högre än strömmen under normal drift då pumpen bör dra ca 2,5 kW. Det är också ett varmt borrhål så pumpen drar nu lite mer än vintertid. STARTSTRÖMMEN, tänkte inte på det men så är det ju givetvis och därfär som den toppar på 3,5kW bara ett kort tag. Vad drar det efter någon minut när den stabiliserat sig?Du har ju ytterligare en cirkulationspump, den på kalla sidan. Kompressorn drar nog cirka 2,5kW, lite olika beroende på temperaturerna på kalla och varma sidan. Den drar nog mest när den kör tappvarmvatten, då är ju temperaturen högre. Jag tror att du kan tvångsstyra cirkulationspumpen för kalla sidan i menyn. Då kan du ju kolla hur mycket hela VP exklusive kompressorn drar och sedan räkna av det från totalen för att få fram kompressorns ineffekt.
Citat från: Olle61 skrivet 29 april 2009, 18:18:26Du har ju ytterligare en cirkulationspump, den på kalla sidan. Jag tänkte att förbrukningen skulle vara över 200 W i fall 2 om den gick hela tiden. Men det slår mig att inre pumpen bör vara inställd att gå endast när kompressorn går så 145 W kan vara möjligt. 145 W för enbart pumparna på varma sidan plus pumpens elektronik låter mycket. Man brukar man ställa köldbärarpumpen i läger kontinuerlig drift när anläggningen startas för att få bort luften ur systemet. Så det kan vara värt att kolla hur det är med det. Efter någon vecka skall kan man ställla köldbärarpumpen att gå enbart när kompressorn går.
Nu körde den ett stenkrosspass igen. Låter verkligen illa. Börvärde varmvatten 45 grader men den knatade på till 48.
Momentaneffekten var hela tiden ca 3,2kW så teorin med startström stämmer i alla fall inte i detta fall. Den ligger stadigt på 3,2kW.Har iofs noterat att momentaneffekten stiger stegvis då kompressorn startar ungefär som jag skulle gissa att den gör med mjukstart men det har den väl inte?