Angående förbrukningen på 15000kWh så var det en Argo MCI 8 luft-vatten installerad i huset direkt på radiatorsystemet,ingen ack tank eller elpanna och heller inte kopplad på tappvarmvattnet utan det var en vv-beredare som drevs med el separat.Pumpen var bara igång de månader som värme krävdes och helt avstängd på sommaren. En kamin i huset fungerade som tillskottsvärme. Nu när jag skulle vara duktig o byta termostatventilerna på raddarna så löste HP-larmet ut för de gamla släppte väl igenom tillräckligt med värme för att inte HP-larm lösts ut tidigare.Mycket start o stopp har väl slitit ut pumpen? Det sa iallafall en trevlig reparatör och han sa att har pumpen gått så i 3 år är den snart slut. Slutligen sa han att jag borde lägga in jordvärme och slippa bekymmer. Kanske därav den ganska låga förbrukningen? Eftersom den inte varit igång hela tiden...eller vad tror ni? Denna installation fanns i huset när jag köpte det, således inte jag som hittat på den här konstruktionen. För den är väl konstig har jag förstått nu när man lär sig hur hur en värmepumpsinstallation borde se ut. Tack för era svar innan och vill gärna ha era synpunkter, man har mycket att lära!