0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle väl rekommendera en 7-8 kW VP. Det där med att köra en VP på kommunvatten känns väl inte riktigt OK, det är ganska höga flöden det handlar om, 0.48 l/s enligt databladet för 1225-8. Kommunen lär nog skicka ut folk på läcksökning.
Jag skulle tro att vattnet skulle frysa i kb röret efter pumpen, eftersom pumpen kramar ut några grader från vattnet och skickar ut några minus grader....och det skulle ju inte vara så häftigt om kopparrören sprack
...Om vi antar att du behöver 50kWh/dygn och vattentemp är +6 ºC blir det 50000w/1,16w/4 ºC=10775L, den vattenmängd som måste passera vp varje dygn vintertid.Teoretiskt sett skulle det gå att styra flödet med en termostatreglerad motorventil, förutsatt att vattenledningen kan leverera 11m3/tim. Vp bör ha ett frysskydd.
Citat från: hplp skrivet 22 april 2009, 20:41:35...Om vi antar att du behöver 50kWh/dygn och vattentemp är +6 ºC blir det 50000w/1,16w/4 ºC=10775L, den vattenmängd som måste passera vp varje dygn vintertid.Teoretiskt sett skulle det gå att styra flödet med en termostatreglerad motorventil, förutsatt att vattenledningen kan leverera 11m3/tim. Vp bör ha ett frysskydd.Om jag läser din uträkning rätt så blir det ju "bara" 11m3 / dygn så om man hade en motorstyrd ventil som öppnar när pumpen startar och stänger när pumpen har nått temp så blir det ju drygt 300 m3 / månad och det är ju inte så hemskt mycket, eller?