0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
God kväll är det någon som vet vad det finns för backventiler med full genomströmning till frikylan att att välja på?
Det är ett beg från ABB coiltech som jag gav 500kr för sedan fick jag tillverka trattar som övergångar till runda rör för 150kr st.jag har nu upptäkt att det nog är avsett för värme då det bara är två st rörrader i det.Anslutningen agregatet är dock 28mm så det borde gå att få igenom en hel del vatten.
Har ordentligt med drag i fläkten den ger över 1000 kubik i timmen det borde räcka till dom fyra sovrummen som är på ca 12 kvm st Har alltså ett kanalbatteri i källaren med 25 mm plaströr fram draget från kollektorn via en push 20 (skall reglera tempen på vattnet med den) pumpen på den är en ups 25-60 som bör ge 40 l i minuten på läge tre.(Meningen är att luften skall cirkulera i huset, jag har provkört med kran vatten som var ca 8ºC då hade jag ca 14ºC vid ut blåsen dock ett jäkla liv i rummen med fläkten på max trots två ljuddämpare i systemet).
Ja jag har direktanslutning till avloppet från kondenslådan under kanalbatteriet.dimensionerna som jag har är följande 200mm spiro i mellan fläkt och batteri sedan har jag 160mm efter batteriet upp till vinden där det delar sig till två 125 mm rör som sedan dimmas ner till 100 mm vid varje nerstick i sovrumstaken.Har inga beräkningar på detta utan bygger efter eget huvud.Ja jag har isolerat rören med 50 mm nätmatta.