Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: backventil  (läst 7859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
backventil
« skrivet: 16 april 2009, 23:23:50 »
 God kväll är det nÃ¥gon som vet vad det finns för backventiler med full genomströmning till frikylan att att välja pÃ¥?
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: backventil
« Svar #1 skrivet: 17 april 2009, 04:08:16 »
"Full genomströmning"?  Med en backventil fÃ¥r du ju alltid en viss tryckförlust.  Om den tryckförlusten "genereras" av ett mindre hÃ¥l eller en trögare back-spärr, spelar ju ingen roll.  Leta helt enkelt efter en backventil med sÃ¥ lÃ¥g tryckförlust som möjligt och strunta i om det är full genomströmning eller inte.  GÃ¥ upp i dimension om du inte hittar nÃ¥gon med tillräckligt lÃ¥g tryckförlust.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: backventil
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2009, 13:36:47 »
God kväll är det någon som vet vad det finns för backventiler med full genomströmning till frikylan att att välja på?

Skulle välja en klaffbackventil, en fjäderbelastad ventil ger med stor säkerhet ett för stort tryckfall.

//T
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: backventil
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2009, 21:17:40 »
Tråkigt svar, jag köpte en fjäderbelastad backventil igår innan jag hade läst svaret, dock så gick jag upp en storlek R32 så jag får väl hoppas att det funkar ändå! Nu är det nära kyla jag skall försöka mig på att koppla in ventilerna på brineledningen i helgen.Jag kommer att köra med ett luftburet system.Har dragit ett kanal system från källaren via botten och övervåningen till vinden där jag sedan har gått ner med en pipa i taket i varje sovrum.Har ordentligt med drag i fläkten den ger över 1000 kubik i timmen det borde räcka till dom fyra sovrummen som är på ca 12 kvm st Har alltså ett kanalbatteri i källaren med 25 mm plaströr fram draget från kollektorn via en push 20 (skall reglera tempen på vattnet med den) pumpen på den är en ups 25-60 som bör ge 40 l i minuten på läge tre.(Meningen är att luften skall cirkulera i huset, jag har provkört med kran vatten som var ca 8ºC då hade jag ca 14ºC vid ut blåsen dock ett jäkla liv i rummen med fläkten på max trots två ljuddämpare i systemet).
« Senast ändrad: 13 maj 2009, 21:24:08 av fripes »
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: backventil
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2009, 21:40:52 »
Mycket intressant!

Vilken kanalkylare har du skaffat?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: backventil
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2009, 05:27:39 »
Det är ett beg från ABB coiltech som jag gav 500kr för sedan fick jag tillverka trattar som övergångar till runda rör för 150kr st.jag har nu upptäkt att det nog är avsett för värme då det bara är två st rörrader i det.Anslutningen agregatet är dock 28mm så det borde gå att få igenom en hel del vatten.
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: backventil
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2009, 07:04:05 »
Det är ett beg från ABB coiltech som jag gav 500kr för sedan fick jag tillverka trattar som övergångar till runda rör för 150kr st.jag har nu upptäkt att det nog är avsett för värme då det bara är två st rörrader i det.Anslutningen agregatet är dock 28mm så det borde gå att få igenom en hel del vatten.

Hej finns det droppplåt för kondensvatten i kylaren/värmaren.
Du kommer att fälla ut en del vatten som du måste ta om hand om.

MVh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: backventil
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2009, 10:38:41 »
Citera
Har ordentligt med drag i fläkten den ger över 1000 kubik i timmen det borde räcka till dom fyra sovrummen som är på ca 12 kvm st Har alltså ett kanalbatteri i källaren med 25 mm plaströr fram draget från kollektorn via en push 20 (skall reglera tempen på vattnet med den) pumpen på den är en ups 25-60 som bör ge 40 l i minuten på läge tre.(Meningen är att luften skall cirkulera i huset, jag har provkört med kran vatten som var ca 8ºC då hade jag ca 14ºC vid ut blåsen dock ett jäkla liv i rummen med fläkten på max trots två ljuddämpare i systemet).
Vad har du för dimension på kanalerna? har du kondensisolerat kanalerna? Risk för utfällning på dem annars när du börjar köra så låga temperaturer på luften. Daggpunkten styr.

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: backventil
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2009, 19:32:09 »
Ja jag har direktanslutning till avloppet från kondenslådan under kanalbatteriet.
dimensionerna som jag har är följande 200mm spiro i mellan fläkt och batteri sedan har jag 160mm efter batteriet upp till vinden där det delar sig till två 125 mm rör som sedan dimmas ner till 100 mm vid varje nerstick i sovrumstaken.Har inga beräkningar på detta utan bygger efter eget huvud.Ja jag har isolerat rören med 50 mm nätmatta.
« Senast ändrad: 14 maj 2009, 19:37:48 av fripes »
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: backventil
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2009, 08:21:18 »
Ja jag har direktanslutning till avloppet från kondenslådan under kanalbatteriet.
dimensionerna som jag har är följande 200mm spiro i mellan fläkt och batteri sedan har jag 160mm efter batteriet upp till vinden där det delar sig till två 125 mm rör som sedan dimmas ner till 100 mm vid varje nerstick i sovrumstaken.Har inga beräkningar på detta utan bygger efter eget huvud.Ja jag har isolerat rören med 50 mm nätmatta.
Hej
1000m³/h fördelat på fyra 100-rör ger nästan 10m/s i lufthastighet i varje 100-rör. Det i sig ger upphov till rätt högt ljud. Över 5 m/s tror jag är nån slags gräns om det inte ska upplevas som susande i kanalerna... Du skulle nog kört 160 hela vägen för då tror jag du hamnar en god bit under 5m/s med det flödet.
Avsticken ner i rummen, vad består de av? Nån form av tilluftdon? Modell/typ?

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: backventil
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2009, 11:17:12 »
Jag har någon form av tilluftsdon i taken men jag kan varken se något typnr eller fabrikat på dom, förpackningen har jag troligen slängt det var nog något jag kommit över på jobbet.(gratis är gott).Lyckades ansluta frikylan till kollektorn igår kväll och provkörde lite konstig nog så blev der ingen kondens på dom oisolerade rören trots att det bara var 5 ºC på vattnet, nej nu måste jag ner i källaren och börja limma armaflex på köldbäraren så att jag kan starta pumpen igen.
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: backventil
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2009, 11:40:50 »
Ledsen att säga att jag har bytt till klaffventiler och det blev mycket bättre flöde, beställt via Varmitek . Fjäderbelastade "tallriksventiler som inte vill öppna helt är en kraftig strypning om man inte går upp till herrjöses dimensioner. Ytan i spalten runt blir inte så stor....
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: backventil
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2009, 16:17:59 »
Kondens blir det bara om du kommer under daggpunkten. Iofs borde det kondensera nu om det är så kallt som du säger... Har du ett molliere-diagram kan du läsa ut vid vilken temperatur det börjar fälla ut vatten. Då måste du veta relativa fukten först.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: backventil
« Svar #13 skrivet: 17 maj 2009, 16:54:02 »
Om det blir kondens eller inte hänger ju som sagt på luftfuktigheten och den kanske inte var så hög vid provkörningen. Du skrev att du har isolerat spirorören med 50mm nätmatta. Kanske inte blir några problem alls men för säkerhets skull håll lite koll i början då det kan bildas kondens i isolerinen då den ej är tätt. Själv har jag isolerat mina kanaler med foliematta med tejpade skarvar.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: backventil
« Svar #14 skrivet: 27 maj 2009, 20:52:48 »
Nu har jag fÃ¥tt fart pÃ¥ grejorna och valet av backventil visade sig inte vara det bästa .Jag styr fläkten manuellt och lÃ¥ter den gÃ¥ dygnet runt pÃ¥ en grundfart sedan sÃ¥ styr jag cp med en termostat placerad i allrummet mitt i mellan sovrummen men, när cp stÃ¥r still pÃ¥ grund av rätt temp sÃ¥ inträffar det som nÃ¥gra befarat att när vp kör varmvatten eller värme sÃ¥ smiter delvis  brinen igenom kylbatteriet.och det kyller oavsiktligt.Men det blir nog ingen Ã¥tgärd dÃ¥ jag inte kan fÃ¥ isär plaströren som jag har smält ihop till batteriet.(Men nÃ¥gon gÃ¥ng skall man väll byta pump jag fÃ¥r väll byta backventil dÃ¥)
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 377
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!