0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I bland enklare att bygga in i en bostad pga att man behöver ha ventilation och när man ändå lägger in frånluft tar man tag i detta. Och ej förglömma Värmeväxlare med dess vinst.
Formel Qv delta T*luftmängd*0.31*0,00116. Normalt bostad 180-200m3 luft 1/2 ggr luftväxl (15 gr diff. Ger 1,07KW/timme förlust utan återvinning.
Min bostad tidigare 125 m2körde jag med 220 /200 m3 per timme. Det gav bättre verkningsgrad på VP. Se sen till att tilluften tas in via markrör så den är förvärmd av marken innan den går in i huset.Då vinner man så in temp på luften är 0 grader istället för éxv. -10 utetemp.Förvärm sen tilluften så att det alltid blir högre temp i inblås än rumsluften.Annars känns det dragit.
Att Beaktna vid installation av ventilationssystem:Jag anser att man skall ha större flöde om man har balanserat F/T system med Frånluft VP. Större flöde finns större mängd luft som man kan "tvätta "ur värmen ur.Trix injustering:Jag har ett trix att mäta in att man har samma flöde på alla don.Komentarer önskas/Janne