1. Vad är viktigt kring en installation att tänka på sammanfattat?
Rørlengde og minst mulig synlige kanaler. Utedelen står beskyttet for vær og vind, helst på mur og iallefall 50 cm opp fra bakkenivå.
Pass på at både innedel og utedel er godt festet til vegg2. Hur viktigt är det egentligen att välja "rätt" installatör, vad skiljer dem åt och hur vet jag detta?
Rett installatør er ikke lett å finne Her må du lese hva andre skriver og be om referanser. Velg et firma der montøren kommer hjem til deg for å
foreta en gratis befaring og still noen gode kontrollspørsmål for å verifisere at montøren viser gode kunnskaper rundt installasjonen. Viktig å velge et installatørfirma
som ikke er vanskelige å ha med å gjøre selv om du ringer å sier at du tror noe er galt med varmepumpen i etterkant av installasjonen3. Vilka fördelar har man egentligen hos de som erbjuder installationen inkluderat i priset från början?
Da har du en samlet "totalpakke" der ingen kan skylde på hverandre hvis noen feil skulle oppstå med varmepumpen. Du slipper med andre ord at firmaet som solgte varmepumpen skylder på den
som har montert varmepumpa hvis feil oppstår og visa versa!4. Ska man lyssna blint på installatörens rekommendationer om vart innedel och utedel ska sitta eller påverka genom att ha läst på,
hur stor är risken att man får en slarvig installation?
Jeg er varmepumpemontør og jeg mener at kundene kjenner sine hus best og ofte så har de fleste lest godt i forkant om dette med plassering. Men jeg kommer jo selvfølgelig med
innspill hvis jeg ser at installasjonen blir helt feil og lite effektiv med tanke på varmespredning og støy.5. Vad bör en installation kosta, och vad är det som gör att inst. kostnader skiljer sig i pris?
Hva som er en fornuftig pris kommer an på flere ting: bl.a. fortjeneste og rørlengde. Noen tilbyr elektrisk oppkobling i prisen...andre ikke..6. Vilken pump har mest marknadsandelar i Sverige idag?
Vet ikke desverre