Hej alla på forumet!
Jag är helt ny husägare och måste byta värmesystem, har tänkt värmepump med ytjordvärme.
Jag har fått in tre offerter varav två är väldigt lika sånär på slanglängd samt pris.
Jag behöver verkligen hjälp!
Lite info: Nuvarande system är en erylpanna som drivits med två 6 kwh elpatroner, vilket har räckt till varmt hus men ej varmvatten de kallaste dagarna på vintern (i övrigt tar det slut ganska snabbt).
Det är vatten radiatorer men grova rör samt stora flenselement i hela huset.
Boyta tot 240 kvm fördelat på två plan samt oinredd kvällare på ca 120kvm.
Byggår 1948, finns i Dalarna, välisolerat men med tvåglasfönster.
Jag vill att förbukningen skall beräknas på 4 personer med dusch samt badkar.
Vi har tillgång till ca 1500 kvm för slangen samt att det är sandjord.
Beräknad årsförbukning exl hushållsel ca 45000khw.
Panna samt oljetank bort samt 4 extra element i källaren och plöjning ingår också i offertpriset
Offerterna är framtagna av resp företag efter ovanstående förutsättningar
NibeNibe Fighter 1225 12 kwh, samt 600m slanglängd
871 kwh/år i tillstsenergi, köldbärartemp in medel -1
Pris 133 000kr
TermiaDiplomat Optimum G2 16, samt 600 m slanglängd
326kwh/år tillsatsenergi, köldtemp in vid årsmedel 0, vid DUT -4
>Pris: 157 000kr
IVTPremium Line X15 4- 17kwh, samt 1300 m slanglängd!!
0 kwh tillsatsenergi, Brinetemperatur medel -1,5
Pris: 184 000kr.
Hur kan de ha dubbelt så mycket slang på IVT???

Jag och min sambo känner att Nibes offert känns lite nätt med 12 kwh men står helt villrådiga mellan Thermia och IVT.
Både hävdar stenhårt att deras kalkyler är riktiga och kommer att hålla och besparingen per år är likvärdig dem emellan.
Då kan man ju tycka att vi ska ta Thermia men är jätterädda att bli underdimensionerade på slanglängd, samtidigt vet jag inte om vi får plats med 1300 m slang och vi vill ju inte betala för en överdimensionering heller.
Hälp någon? Vore verkligen skönt att få höra lite kommentarer från folk som är lite mer insatta i detta

!!!