Hoppas på lite hjälp från någon expert....
Det er dags å velge et varmesystem til min nye bolig. Bygger et godt isoloert hus på sydvestlandet i Norge. Middeltemp på ca 7.5 grader. Skal ha vannbåren gulvvarme. Har fått forskjellig tilbud fra lokale leverandører og jeg har prøvd å se på innsparingspotensialet. Noe skal man gjøre når det regner ute og barna leker, så jeg satt dette opp i et excelark. De aktuelle alternativene utifra lokale levrandører er:
1) dobbeltmantlet bereder uten varmepumpe, ca 20.000 m montering.
2) billig varmepumpe fra varmthus, Aqua 8500 m dobbeltmantlet bereder. (29000,- + bereder og montering, ca 50.000,-)
http://www.varmthus.no/Varmthus%20Aqua%209200%20IK.htm3) Daikin Altherma m 300 l tank, 85000,- montert.
4) Thermia diplomat bergvarme 140.000,- inkl borrehull og montering
5) Thermia atria 8 kw, 98.000,- montert m ekstra bereder.
6) (kuttet ut Oso multicomfort - takk for tilbakemelding )
Rentekostnader er ikke tatt med. Selvfølgelig en rekke forutsetninger som kanskje ikke er riktige, men det er her jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Fant en test på Råd & Røn og så at årsvarmefaktoren til bergvarmepumpen lå på ca 3.0 og luft/vann på ca 2.4. Regner med at Daikin pumpen er omtrent like effektiv som Atria(?), men at Aqua er noe dårligere og ikke varmer særlig varmtvann. Resultatene ble som vedlagt. Er det vesentlige andre elementer som må inn, eller kan mine beregninger stemme?? (selvfølgelig levetid, service, strømpris etc, men andre varmepumpetekniske beregninger??).
Vil akkumulatortank være bedre enn dobbeltmantlet bereder til en Aqua 8500?