0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ibland liknande problem med min gamla Elektrostandard 380. Framledningstemperaturen blir på tok för hög trots att både värmepump och elstegen sällan är på. Detta tror jag beror på att "värmeskölden" går på vid varmvattenvärmning, och krutar på rejält. När sedan ventilen går tillbaka till "huset" så läcker det, och håller uppe tempen. Sist så kom jag till rätta med det genom att slå av cirkulationspumpen. Efter en timme så larma den för "hög framledningstemp", då slog jag igång den igen. Sen har det varit bra. Inga mer 40 + i framledning när man har 25 + inne.
Jag tycker det låter som problem med shunten i 490:n, den kan ha fastnat eller så. Jag tror man kan justera den manuellt genom att trycka in ratten, prova att motionera den lite.
Jag testade med att höja värmekurvan till max (dessutom parallellflyttade jag kurvan til max). Då gick shunten upp till max och värmen steg i framledningen. När jag sedan sänkte värmekurvan till 2:an igen gick shunten tillbaka. Då gick temperaturen ner i framledningen till normala nivåer (runt börvärdet), men det varade bara en dag. Antagligen så brassade jag på så mycket så att värmevattnet blev kallare och då också framledningen. Samma händer när jag och min sambo duschar på morgonen. Då sjunker temperaturen på framledningen. Fast när vi kommer hem på kvällen är temperaturen hög igen.