0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar! Vill bara tala om att jag är väldigt okunnig ifråga detta spörsmål. Lexus svarade att han förordade Nibe 410p pga att jag skulle spara ca 7000kw/år. Låter jättebra tycker jag. Hur mycket skulle jag då spara med en CE50? Förstår inte riktigt dessa siffror 1950w kontra 5000w. Vad blir skillnaden redan konkret i bostaden ifall jag installerar en CE50? Kommer radonhalten att ligga på samma nivå oavsett vilket system jag installerar?Får jag samma fina inomhusklimat med FTX/Nibe 410p/CE50? Om CE50 blåser ut luft ner till -15. Vad innebär det konkret? Läste också att kompressorn blir nedisad och detta är helt normalt. Blir det en massa smältvatten runt kompressorn då? Kanske låter som helt knäppa frågor men nu talar du med en helt okunnig.
Citat från: hagalund skrivet 29 mars 2009, 15:27:23Tack för svar! Vill bara tala om att jag är väldigt okunnig ifråga detta spörsmål. Lexus svarade att han förordade Nibe 410p pga att jag skulle spara ca 7000kw/år. Låter jättebra tycker jag. Hur mycket skulle jag då spara med en CE50? Förstår inte riktigt dessa siffror 1950w kontra 5000w. Vad blir skillnaden redan konkret i bostaden ifall jag installerar en CE50? Kommer radonhalten att ligga på samma nivå oavsett vilket system jag installerar?Får jag samma fina inomhusklimat med FTX/Nibe 410p/CE50? Om CE50 blåser ut luft ner till -15. Vad innebär det konkret? Läste också att kompressorn blir nedisad och detta är helt normalt. Blir det en massa smältvatten runt kompressorn då? Kanske låter som helt knäppa frågor men nu talar du med en helt okunnig. Jag inser nu att jag svarat slarvigt gällande återvunnen energi. Räknade med ëtt lågt luftflöde 50 l/s, då du skrev att huset är en enplanare och energibehovet är 25 MWh/år. Räknade då men att värme/varmvatten behöver 18 000 kWh, vilket bör räcka för ett hus som är dåligt isolerat och 150 m² stor.Hur stort är huset, och vilken rumstemp har ni? Hur många bor i huset, och bor ni även där på sommaren??
Vilket fantastiskt forum! Jag är så tacksam att någon ids svara på mina okunninga frågor. Vårt hus är litet, bara 3 rok på 96 kvadrat. Vi värmer också upp biutrymmen på 43 kvadrat(garage och tvättstuga där det är väldigt oisolerat och ca 15 gr). Vi är två personer i huset och bor här året runt.
Har du någon erfarenhet av Comfortzone CE50? Det verkar som om den pumpen sparar ännu mer energi. Tack för att du ägnar tid åt detta.
Trodde att man i stort sett inte sparade någon energi med FTX. Att besparingen skulle gå jämnt upp med FTX-systemets energiförbrukning.