0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håkan: vad menar du med att 360p har kraftigare kompressor och bättre styrnig? Hur skulle detta påverka mig? Enligt installatören så är 310:an fullt tillräcklig för hus upp emot 150kvm (jag har 147) vilket är varför jag lutar lite mer åt 310:an just nu. Du får gärna kommentera lite mer om vilken skillnad jag skulle kunna märka av mellan dem två.
25 år gammal Nibe,,,hade de propan på den tiden? Jag tvivlar, men rätta mig om jag har fel. Att jag tar upp det är bara för att det inte är säkert att du kan jämföra den gamla med de nya rakt av. Kanske behöver du några hundra watt mer i kompressorn för att få samma uteffekt, men jag vet inte säkert.Med 150m2 skulle i alla fall jag valt en större. Inte en cz på min breddgrad, ("överdimmisionerad" ), troligen skulle jag prova en nibe 640, 1kW kompressor och man måste nödvändigtvis inte ansluta uteluft även om det lönar sig i längden.Ni som har cz har ju möjlighet att anpassa maskinen så att den blir lagom till 150m2 och det är ju bra men att betala för kapacitet som man inte använder känns ju också lite fel. Om vi antar att prisdiffen på en cz och 360 är 20000 och att 1 kWh kostar 1kr samt att ren patrondrift är 1000 kWh år tar det ju 20 år innan det går på +, (snällt räknat för vp hade ju tagit minst 333kWh att ersätta el-patrondriften). Så det hänger på hur mycket tillskott man förväntas få, om det är lönsamt eller ej.Hade jag behövt byta skulle jag slagit till på 640an här på forumet, mest av nyfikenhet, för min ivt490 räcker gott för mig. Men å andra sidan, då överdimmisionerar jag troligen.
Citat från: hplp skrivet 25 mars 2009, 19:36:4925 år gammal Nibe,,,hade de propan på den tiden? Jag tvivlar, men rätta mig om jag har fel. Att jag tar upp det är bara för att det inte är säkert att du kan jämföra den gamla med de nya rakt av. Kanske behöver du några hundra watt mer i kompressorn för att få samma uteffekt, men jag vet inte säkert.Med 150m2 skulle i alla fall jag valt en större. Inte en cz på min breddgrad, ("överdimmisionerad" ), troligen skulle jag prova en nibe 640, 1kW kompressor och man måste nödvändigtvis inte ansluta uteluft även om det lönar sig i längden.Ni som har cz har ju möjlighet att anpassa maskinen så att den blir lagom till 150m2 och det är ju bra men att betala för kapacitet som man inte använder känns ju också lite fel. Om vi antar att prisdiffen på en cz och 360 är 20000 och att 1 kWh kostar 1kr samt att ren patrondrift är 1000 kWh år tar det ju 20 år innan det går på +, (snällt räknat för vp hade ju tagit minst 333kWh att ersätta el-patrondriften). Så det hänger på hur mycket tillskott man förväntas få, om det är lönsamt eller ej.Hade jag behövt byta skulle jag slagit till på 640an här på forumet, mest av nyfikenhet, för min ivt490 räcker gott för mig. Men å andra sidan, då överdimmisionerar jag troligen. Vet inte om jag räknar åt h-te men om vi antar att totala elförbrukningen för husets uppvärmning och VV är 7000 kwh/åroch som du antyder elpatronen står för 1000 kwh av detta så måste ju en Nibe 360 med en kompressor på 650 W förbruka resten dvs. 6000 kwh.Det tar då 9.230 timmar eller drygt 384 dygn att nå denna förbrukning med enbart kompressorn?- Något stämmer inte