0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Jag har stora problem med att få huset varmt och är lekman när det gäller värme.Har dessutom eb elförbrukning på ca 30.000 kwh/år.Bor i ett 2 plans souterräng hörnradhus byggt -74 med 120 kvm boyta"Värmesystemet" består av direktverkande elradiatorer (oljefyllda samt värmeljus)huset är delvis utrustat med 3 glasfönster mest på nedervåningen.Eftersom vi har radon så är en temovex 400 luftväxlare (FX tror jag det heter) med en 900 w eftervärmare installerad för ventilation.Problemet är att den hämtar inneluften från kalla utrymmen som tvättstuga och toaletter.I vardagsrum och sovrum där vi vistas blåser det in ca 20 gradig luft.Nu funderar jag på att köpa en eller två luft/luft värmepump(ar) men undrar över placeringen. 1. Utblås i hall/trapphus där det är svinkallt på vintern ofta runt 15-16 grader då ingen värmekälla finns.Förhoppningsvis stiger värmen up till övervåningen men problemet är att insugen fortfarande bara finns i kalla utrymmen så radonventliationen blåser bara runt kalluft.Oftast står det +19-20 grader i displayen i värmeväxlaren.2 Utblås direkt i tvättstugan in i insug så jag får tillskottsvärme in luftväxlaren och värmedistrubition via kanalsystemet.Tyvärr har jag testat insug direkt från bastun men ingen större skillnad på värme ut från luftväxlaren. Däremot står det +40 grader i värmeväxlarens display .3.Montera luftvärmepumpen i insuget till värmeväxlaren och få in varmluft via kanalsystemet.Msåte jag kanske installera 2st luftvärmepumpar? en på överoch en på nedervåning ?Vet att jag måste installera mer 3glasfönster mm men luft/luft värmepmp är ett första och relativt billigt steg.Till sist..vad kostar en installation? Kan man göra det själv?Kom gärna med förslag