0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vill du kunna elda så koppla in en 2025 (eller liknande) med fast kondensering mot din ack med VV-slinga. 18 m3f motsvarar väl ca 27 MWh (med 70% verkningsgrad) om jag inte räknar galet.
Många vedeldare har hamnat lite tokigt när dom gått över från ved till VP, för man glömmer bort spillvärmen från vedeldningen i källaren, som blir kallare då VP'n inte läcker värst mycke värme. Men det går att lösa med ett element. Sedan har den varma murstocken spräckt några kalkyler speciellt då man räknat lite snålt med effekten. Murstocken är inte het, men ett jäkla värmemagasin som trycker på rejält. Så det är inte fel att satsa som carln n skriver på en rejäl vp så man slipper tvingas elda då kylan kommer. Sedan är det lite hur dagsformen är om man vill elda. Har man billig ved så drar det inte från med en brasa då och då. Men har man möjlighet så ska man satsa på en rejäl pump så man inte TVINGAS elda. Detta med eltillsats ska du inte ens vara nära att behöva, med resurser som en 750L acctank. Här på forumet är det många som får eltillsatsfrossa då kylan kommer, och ofta känns det lite dyrt då elmätaren börjar snurra som en karusell på tivoli. VP'ns reglerutrustning fungerar bra så du får jämn och fin värme.Du kan kolla i denna tråd hur tokigt det kan bli. Luckyman installerar/säljer vp'ar men ställer upp med goda råd här på forumet. I denna tråd är det iofs inte själva storleken som var det stora problemet, Utan vedmåttet som kunden uppgett.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24513.msg236103#msg236103Dessutom kan du behålla båda tankarna om du har plats, Ska man likaså elda kan man satsa rejält, men kanske styra den 2'a tanken manuellt då den behövs. Men hålla båda varma med en vp är nog överkurs. VP'n är ändå vaken dygnet runt och jobbar då den behövs. Hur varmt vatten behöver du ut i systemet då kylan sätter in?
Jag var inne och räknade på Nibes hemsida och då fick jag resultatet att jag skulle spara betydligt mer på en bergvärmeanläggning. Kan det stämma, den är ju mycket dyrare? Vad kan det skilja mellan dessa båda lösningar?