Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Funderar på värmepump  (läst 2940 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
Funderar på värmepump
« skrivet: 18 mars 2009, 20:48:42 »
Jag eldar idag med ved och har två tankar på 750 l/st. Har laddomat och rumstermostat. Huset är på 120 m2 bostadsyta och 40 m2 källare, ett sutteränghus. Byggt 1943, tilläggsisolerat. Gamla fönster. Gör av med ungefär 18 fm3 ved per år. Har inga termostater.
Kan jag använda den ena tanken som har varmvattenslingan? Vill fortfarande kunna elda ved då det är som kallast, utan stora omställningar av regelrutrustning. Kan jag komplettera med en värmepump Nibe 2025? Vad bör min elförbrukning landa på ungefär, har 8000 kw idag.Jag börjar ledsna på vedeldningen. Jag bor i Sörmland.
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25910
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderar på värmepump
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2009, 22:27:41 »
Vill du kunna elda så koppla in en 2025 (eller liknande) med fast kondensering mot din ack med VV-slinga. 18 m3f motsvarar väl ca 27 MWh (med 70% verkningsgrad) om jag inte räknar galet. Jag skulle tippa att du kommer upp i 10-12 MWh extra (totalt 18-20 MWh/år).

Med en så stor tank kan du överdimensionera VP:n, ta en 14 kW så kommer den inte behöva särskillt mycket eldningstillskott.

Här är ett principschema:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10561-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Funderar på värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2009, 23:25:38 »
Många vedeldare har hamnat lite tokigt när dom gått över från ved till VP, för man glömmer bort spillvärmen från vedeldningen i källaren, som blir kallare då VP'n inte läcker värst mycke värme. Men det går att lösa med ett element. Sedan har den varma murstocken spräckt några kalkyler speciellt då man räknat lite snålt med effekten. Murstocken är inte het, men ett jäkla värmemagasin som trycker på rejält. Så det är inte fel att satsa som carln n skriver på en rejäl vp så man slipper tvingas elda då kylan kommer. Sedan är det lite hur dagsformen är om man vill elda. Har man billig ved så drar det inte från med en brasa då och då. Men har man möjlighet så ska man satsa på en rejäl pump så man inte TVINGAS elda. Detta med eltillsats ska du inte ens vara nära att behöva, med resurser som en 750L acctank. Här på forumet är det många som får eltillsatsfrossa då kylan kommer, och ofta känns det lite dyrt då elmätaren börjar snurra som en karusell på tivoli. VP'ns reglerutrustning fungerar bra så du får jämn och fin värme.

Du kan kolla i denna tråd hur tokigt det kan bli. Luckyman installerar/säljer vp'ar men ställer upp med goda råd här på forumet. I denna tråd är det iofs inte själva storleken som var det stora problemet, Utan vedmåttet som kunden uppgett.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24513.msg236103#msg236103

Dessutom kan du behålla båda tankarna om du har plats, Ska man likaså elda kan man satsa rejält, men kanske styra den 2'a tanken manuellt då den behövs. Men hålla båda varma med en vp är nog överkurs. VP'n är ändå vaken dygnet runt och jobbar då den behövs.

Hur varmt vatten behöver du ut i systemet då kylan sätter in?

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
SV: Funderar på värmepump
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2009, 00:07:51 »
Det dumma med fast kondensering är en lägre verkningsgrad (COP). Det går att docka nibes markpumpar med flytande kondensering mot en ackumulatortank, dock krävs det en extra växelventil och lite fler rör, men det vinner du hem snabbt i bättre verkningsgrad. Finns principschema på det på deras hemsida.

Vet dock inte om det går att koppla på samma sätt med deras luft/vatten, men det borde gå då du redan har en shuntautomatik?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25910
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderar på värmepump
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2009, 08:50:29 »
Vill du kunna elda så koppla in en 2025 (eller liknande) med fast kondensering mot din ack med VV-slinga. 18 m3f motsvarar väl ca 27 MWh (med 70% verkningsgrad) om jag inte räknar galet.

Jo jag räknade galet.
18 m3f är ca 28 m3t som motsvarar ca 24 MWh med 70% verkningsgrad.
Då skulle jag uppskatta elförbrukningen till 8-10 MWh/år i drifenergi för en LVVP med fast kondensering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
SV: Funderar på värmepump
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2009, 10:40:20 »
Många vedeldare har hamnat lite tokigt när dom gått över från ved till VP, för man glömmer bort spillvärmen från vedeldningen i källaren, som blir kallare då VP'n inte läcker värst mycke värme. Men det går att lösa med ett element. Sedan har den varma murstocken spräckt några kalkyler speciellt då man räknat lite snålt med effekten. Murstocken är inte het, men ett jäkla värmemagasin som trycker på rejält. Så det är inte fel att satsa som carln n skriver på en rejäl vp så man slipper tvingas elda då kylan kommer. Sedan är det lite hur dagsformen är om man vill elda. Har man billig ved så drar det inte från med en brasa då och då. Men har man möjlighet så ska man satsa på en rejäl pump så man inte TVINGAS elda. Detta med eltillsats ska du inte ens vara nära att behöva, med resurser som en 750L acctank. Här på forumet är det många som får eltillsatsfrossa då kylan kommer, och ofta känns det lite dyrt då elmätaren börjar snurra som en karusell på tivoli. VP'ns reglerutrustning fungerar bra så du får jämn och fin värme.

Du kan kolla i denna tråd hur tokigt det kan bli. Luckyman installerar/säljer vp'ar men ställer upp med goda råd här på forumet. I denna tråd är det iofs inte själva storleken som var det stora problemet, Utan vedmåttet som kunden uppgett.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24513.msg236103#msg236103

Dessutom kan du behålla båda tankarna om du har plats, Ska man likaså elda kan man satsa rejält, men kanske styra den 2'a tanken manuellt då den behövs. Men hålla båda varma med en vp är nog överkurs. VP'n är ändå vaken dygnet runt och jobbar då den behövs.

Hur varmt vatten behöver du ut i systemet då kylan sätter in?




Jag har ett litet vred på cirkpumpen som står mellan 55-60 grader. Hade lite lägre förut men då får jag inte tillräckligt varmt när det smäller till. Vi har 20 grader i snitt.
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
SV: Funderar på värmepump
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2009, 17:35:45 »
Jag var inne och räknade på Nibes hemsida och då fick jag resultatet att jag skulle spara betydligt mer på en bergvärmeanläggning. Kan det stämma, den är ju mycket dyrare? Vad kan det skilja mellan dessa båda lösningar?
Bor i Sörmland.
Hus från 1971. Enplanshus med hel källare. Ny VP Nibe 1255 3-6 december 2017. Gammalt borrhål 108 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Funderar på värmepump
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2009, 17:58:28 »
Vinsten på fast kondesering, eller inte! Jag har grundvattenvärme. så för mig spelar det ingen roll. På årsbasis då.Men för dig kan det spela roll..   Fråga vidare!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25910
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderar på värmepump
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2009, 21:21:32 »
Jag var inne och räknade på Nibes hemsida och då fick jag resultatet att jag skulle spara betydligt mer på en bergvärmeanläggning. Kan det stämma, den är ju mycket dyrare? Vad kan det skilja mellan dessa båda lösningar?

Bergvärme med flytande kondensering har 2 fördelar, dels flytande kondensering som ger bättre COP och dels borran som ger en köldbärartemp på minst 0 ºC. Ju mindre tempskillnad du har mella köldbäraren och värmebäraren ju effektivare är värmepumpen. Värmebäraren har precis den temperatur som behövs för att värma huset vid flytande kondensering, behövs 35 ºC på radiatorerna så tillverkar VP:n 35 ºC vatten direkt.

Med fast kondensering och LVVP så är värmebärartemp ca 50 ºC och köldbäraren = utetemp. om du sen behöver 35 ºC på radiatorerna så shuntas det fram, vilket då ger ineffektivare VP drift jämfört med flytande kondensering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7201
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Funderar på värmepump
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2009, 10:58:52 »
Har du "oöm" mark runt huset så skulle ja satsa på ytjordvärme... Om några år till kommer du att helt ledsna på vedeldningen kan ja nästan lova.
Ja eldade ved i 20 år, nu kan ja inte tänka mej att ens använda en pinne!
Fast kondensering ger mycket sämre verkningsgrad och bör undvikas.

Koppla in det på enklaste vis, så att man inte kan spetsa med ved. Utan antingen ved eller också värmepump.
Tanken torde va helt ok som varmvattenberedare.
Det var min syn på saken.

Här en bild o lite skrift
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6270.0

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Kön: Man
SV: Funderar på värmepump
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2009, 12:12:48 »
Hej janus

Då vi skulle montera in värmepump så hade vi samma funderingar som du har nu, men vår montör rekommenderade flytande kondensering för han menade att koppla in vedpannan (vi hade pellets också i den) skulle kosta ca 5000kr extra i installation och driftkostnaden skulle bli ca 2500kr dyrare per år för oss.

Han förklarade också på det sättet att om man jämför med bil så med flytande kondensering så reglerar du hastigheten med gasen och om man har fast kondensering så gasar du för fullt och reglerar farten med kopplingen.

Eftersom vi inte har någon egen skog utan måste köpa ved eller pellets för att komma ner i el förbrukning och läst på detta forum så kom vi fram till att det inte är så troligt att vi kommer att använda vedpannan något mera pga att vi ändå måste betala på något sätt. Det kändes ganska onödigt att kasta bort ca 5000kr som vi inte var säkra på att vi skulle ha nytta utav så blev det flytande kondensering och vi är hur nöjda som helst.

Sedan som bonus så blev det mera plats i pannrummet då vi fick ta bort den gamla acctanken på 2,5m3 och den gamla pannan.

Mvh Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Funderar på värmepump
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2009, 20:10:22 »
Tur man är nöjd med det man har! Så slipper man jämföra det man förlorat! Men klart är att en vp kan göra skillnad!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 109
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?