Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!  (läst 10502 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gameburg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åkersberga, STHLM
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« skrivet: 15 mars 2009, 11:15:45 »
Halloj!

Är i huvudsak mkt nöjd med vår nya FD25 VABH eller Q-heat 630 som den oxå heter. Är dock lite fundersam över funktionen. Kör i heat-läget, temp 21°C, fläkten på läge 2 och I-see påslaget men det blir ibland väldigt varmt upp till 24°C (oftast strax över 22°C) utan att pumpen verkar strypa värmen! Borde den inte gå ner i värme-effekt eller hur funkar det? Kan I-see funktionen luras av de kalla 2-glas fönster den har i blickfånget?  Sc:,h

« Senast ändrad: 15 mars 2009, 17:14:25 av Gameburg »
Mvh
Patrik

************************
Mitsubishi MSZ-FD25VABH (nedre plan)
Mitsubishi MSZ-A09RV (övre plan)

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1274
  • A++ SCOP 4,8
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2009, 19:44:29 »
Testat att stäng av I-see funktionen?

Utloggad Gameburg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åkersberga, STHLM
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2009, 21:26:20 »
Gjorde det under dagen. Ingen nämvärd skillnad. Har även nu ändrat fläkten till läget auto och temperaturen är mer stabil nu, dock är den alldeles för hög om man jämför med inställd temperatur (ca +2°C), dvs ställer pumpen på 20 och rummet får ca 22°C (mätt med tre olika tempmätare på olika ställen, ej direkt i "utblåsfläkten").
« Senast ändrad: 15 mars 2009, 21:28:09 av Gameburg »
Mvh
Patrik

************************
Mitsubishi MSZ-FD25VABH (nedre plan)
Mitsubishi MSZ-A09RV (övre plan)

Utloggad Kolbäckaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kolbäck/västmanland
  • Antal inlägg: 48
  • Kön: Man
  • Q HEAT SE 6.3
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2009, 21:53:58 »
Det är väl bara att sänka tempen :D

Jag måste göra det ibland ^-^

Tempen på fjärren stämmer dåligt med tempen i rummet.

Men efter ett tag så vet man vilken temp man bör ha på fjärren ::)

//Kolbäckaren

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1274
  • A++ SCOP 4,8
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2009, 22:52:22 »
Gjorde det under dagen. Ingen nämvärd skillnad. Har även nu ändrat fläkten till läget auto och temperaturen är mer stabil nu, dock är den alldeles för hög om man jämför med inställd temperatur (ca +2°C), dvs ställer pumpen på 20 och rummet får ca 22°C (mätt med tre olika tempmätare på olika ställen, ej direkt i "utblåsfläkten").

Min svärfar har en FD25. Han klagade i början på att det blev för varmt i rummet där innedelen sitter. Först körde han bv. 20-21 grader, I-see av, och fläkt läge 3.
Det blev bättre efter han ändrade till bv. 19 grader, fläkt auto.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2009, 07:08:44 »
Verkar som tillverkare i ren allmänhet använder givare av tveksam tillverknings-kvalitet.
Det finns tillverkare som producerar NTC-givare för noll och ingenting...men man får nog räkna med att serierna avviker någon grad hit och dit..

tycker fenomenet återspeglas inom hela Asien-branschen   ;)

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gameburg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åkersberga, STHLM
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2009, 10:19:59 »
Det är väl bara att sänka tempen :D

Jag måste göra det ibland ^-^

Tempen på fjärren stämmer dåligt med tempen i rummet.

Men efter ett tag så vet man vilken temp man bör ha på fjärren ::)

//Kolbäckaren

Visst kan man sänka tempen tillfälligt, men jag tycker det är lite konstigt att de har så dålig styrning att tempen tillåts variera så pass mkt som den gör. Konstigt är oxå om de kör med så dåliga tempgivare att tempen skiljer så mkt som typ 2°C ??? , jag menar en komplett tempmätare från jula för 69 kr är nogrannare  :o
Mvh
Patrik

************************
Mitsubishi MSZ-FD25VABH (nedre plan)
Mitsubishi MSZ-A09RV (övre plan)

bol46

  • Gäst
bol46
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2009, 11:09:50 »
Hur är isoleringen(tätningen) i vägg-genomföringen

Utloggad Gameburg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åkersberga, STHLM
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2009, 12:25:40 »
Hur är isoleringen(tätningen) i vägg-genomföringen

Den är bra, innerdelen sitter monterad på en innervägg och rören går i bjälklaget mellan över/undervåning och gott om isolering. Däremot går rören ner i en klädkammare och sedan genom väggen där pumpen sitter. Där är det inte tätat ännu och klädkammaren är ju betydligt svalare (kanske ca 20°C), kan det ha med saken att göra?
« Senast ändrad: 16 mars 2009, 12:27:18 av Gameburg »
Mvh
Patrik

************************
Mitsubishi MSZ-FD25VABH (nedre plan)
Mitsubishi MSZ-A09RV (övre plan)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2009, 12:35:33 »
Hej Gameburg!  Ja bol46 menade nog att det inte är helt ovanligt att man i väggenomföringen från innerdelen och ut genom ytterväggen ibland slarvar med att täta detta ordentligt vilket får till följd att det kommer in lite kalluft som då påverkar tempgivaren i innerdelen på det sätt som du beskriver här, dvs att den då tycker att innetempen är för låg och fortsätter därmed att producera värme. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gameburg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åkersberga, STHLM
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2009, 12:42:44 »
Hej Gameburg!  Ja bol46 menade nog att det inte är helt ovanligt att man i väggenomföringen från innerdelen och ut genom ytterväggen ibland slarvar med att täta detta ordentligt vilket får till följd att det kommer in lite kalluft som då påverkar tempgivaren i innerdelen på det sätt som du beskriver här, dvs att den då tycker att innetempen är för låg och fortsätter därmed att producera värme. :)

Mvh Raffen.

Oki, ska prova att täta där. Hur gör jag det lättast, byggskum?
Mvh
Patrik

************************
Mitsubishi MSZ-FD25VABH (nedre plan)
Mitsubishi MSZ-A09RV (övre plan)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2009, 12:47:06 »
Hej Gameburg!  Ja det går väl bra, eller varför inte vanlig gammal hederlig gullfiberisolering. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gameburg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åkersberga, STHLM
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2009, 13:37:45 »
De e sant, tänkte att det är kanske svårare att få tätt med gullfiber om den nu tjuvdrar luften från klädkammaren.
Mvh
Patrik

************************
Mitsubishi MSZ-FD25VABH (nedre plan)
Mitsubishi MSZ-A09RV (övre plan)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2009, 14:04:55 »
Hej Gameburg!  Ja det beror ju på hålets upptagningsstorlek givetsvis men eftersom det sitter inne i huset och inte direkt ut genom yttervägg så borde det väl gå tycker jag.
Men stoppa isf gullfibern lite hårdare längst in mot innerdelen så att det sluter tätt och lite lösare utåt så att det isolerar på ett bra sätt så blir det nog bra skall du se. :)
 
Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gameburg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åkersberga, STHLM
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Q-heat 630/FD25VABH -För varmt inne!
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2009, 14:30:43 »
Ska prova ikväll, återkommer med rapport om resultatet
Mvh
Patrik

************************
Mitsubishi MSZ-FD25VABH (nedre plan)
Mitsubishi MSZ-A09RV (övre plan)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?