0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Hur vet du att du mäter rätt? Temperaturmätning med nogranhet på 0,1 ºC är mycket svårt. man får ofta vara nöjd med +/- 1 ºC- Speciellt om man mäter utvändigt rör utan mätficka/dykrör.///AndersA
Jag börja fundera på vad man ska tycka är okay när man jämför COP i reklambladet med vad man verkligen får ut. Bosch (IVT) säger följande för min pump:0/35ºC => 7,3/1,6kW = COP 4,560/50ºC => 6,9/2,1kW = COP 3,29Jag gjorde en mätning tidigare i vinter och fick då följande: ( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23522.0;all )Med rätt så varm brinne (4,8 ºC) blev effekt ut 7500W i slutet på en körning till radiatorerna. El-effekt in var då 2240W och det ger COP på 3,35 om man räknar med cirkulationspumparna som drar cirka 60+200W på läge 2 och 3. Räknar man utan pumparna (vilket man kanske gör enligt standard?) får man COP på 3,79.Temperaturerna var följande:Värmekrets In=38,6 Ut=44,6Köldkrets In=4,8 Ut 1,9Pumpen ger alltså mer effekt än bosch uppger men drar också mera effekt från elnätet. Det känns som att man borde kunna fått lite bättre värden med 4,8ºC in från hålet men samtidigt så funkar ju grejerna bra verkar det som. Ska man vara nöjd? Vad mäter ni andra upp?//Magnus
Det verkar konstigt med 4,8 grader in vintertid. Borrhålet belastas med 32 W/m aktivt hål. Det bör ge en temperatursänkning på 6-7 grader i förhållande till bergets starttemperatur om det inte handlar om ordentlig omsättning av grundvattnet. Värdena för 0/45 bör vara 7,0/1,9. Räknar man om uteffekten till 4,8 grader med 4,5% per grad skulle uteffekten vara 8,6 kW. Elförbrukningen bör öka lite mer än 2 % per grad och bli 2,1 kW. Lägg till 0,2 kW för cirkulationspumparna (de brukar dra lite mindre än vad som står på dem) = 2,3 kW. Elförbrukningen stämmer rätt bra men det verkar fattas 1 kW värme ut. Är det verkligen säkert att det är 4,8 grader in? Hur är det mätt? Det går inte att lita på pumpens givare, de kan visa ett par grader fel.
Ju större lyfthöjd(temp ut-temp in) desto mer energi drar värmepumpen, och desto lägre verkningsgrad!COP 7 är inte omöjligt!
Citat från: Oppti skrivet 22 mars 2009, 09:46:21Ju större lyfthöjd(temp ut-temp in) desto mer energi drar värmepumpen, och desto lägre verkningsgrad!COP 7 är inte omöjligt!Nu blev jag nyfiken.. Utan att ha följt erat samtal så gör jag en instickare; lyfthöjd. om man nu skippar borrhål och kör slang 1meter under ytan... Bör det inte bli mindre belastning då?