Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inkoppling av soltank, flytande kondensering med BVP
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inkoppling av soltank, flytande kondensering med BVP (läst 5056 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
chrjoh
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 30
Karma +0/-0
chrjoh
«
skrivet:
12 mars 2009, 22:51:59 »
Citera
Hej alla,
Önskar kommentarer på om det här kommer fungera (se bif bild).
Målet är att ha flytande kondensering så att lågtemp värmekretsvatten produceras i mitten av tanken och hög temp varmvatten i toppen.
Förutom när solpanelerna hanterar allt på egen hand.
Bilden visar min ackumulatortank som idag har en pelletspanna inkopplad.
Pelletspannan skall bort och ersättas med en BVP, troligen Nibe 1125.
Solpaneler har ensamrätt på botten av tanken (blå zon).
BVP tar vatten ur acktanken där blå zon slutar, för att producera till värmekretsen(gul zon) och varmvatten(röd zon).
Lågtempererad värme för värnekretsen går in lågt där gul zon börjar ( i brist på andra lämpliga ingångar).
Skiktningen gör att det varmare vattnet stiger uppåt. Tills framledningsgivaren slår av produktion av lågtempererat värmekretsvatten.
Den motordrivna shunten styrs av inomhusgivare och shuntar ut värmekretsvatten lågt eller högt.
Vid produktion av varmvatten tas vatten lågt och laddas i toppen av tanken tills varmvattengivaren slår ifrån.
En växelventil ändrar flödet så att BVP laddar i toppen istället för in i mitten.
Någon som ser något tokigt?
Mvh Christian
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30475
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Inkoppling av soltank, flytande kondensering med BVP
«
Svar #1 skrivet:
13 mars 2009, 14:29:31 »
Citera
Nibe själva rekommenderar 2 växelventiler så att vatten tas från mitten och laddar toppen vid VV-produktion, risken är annars att du värmer upp hela tanken till uppåt 50 ºC vid VV-laddning.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10456-4.pdf
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
chrjoh
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
chrjoh
«
Svar #2 skrivet:
13 mars 2009, 14:38:03 »
Citera
Tack Carl,
Nibes dokument verkar vara så som jag vill ha det.
Men undrar vad de menar med formuleringen:
"I denna dockning kommer den interna värmebärarpumpens
funktion bli intermittent."
Hur menas?
Någon som har erfarenhet av den här dockningen?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30475
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
13 mars 2009, 18:34:54 »
Citera
Jag antar att VB-pumpen kopplas om så att den går samtidigt med kompressorn.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
mexitegel
Expert på värmepump
Antal inlägg: 398
Karma +2/-0
Kön:
Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
mexitegel
«
Svar #4 skrivet:
15 mars 2009, 21:34:26 »
Citera
chrjoh: Jag är själv inne på att koppla på det sätt som du beskriver. Ska bara konvertera till vattenburet först. Sommarens lilla projekt
Det hade varit intressant att få ta del av dina erfarenheter kring detta när du är klar, eller om det finns någon annan på detta forum som kan dela med sig kanske?
Loggat
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.
mic.ste
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
mic.ste
«
Svar #5 skrivet:
08 april 2009, 19:50:03 »
Citera
Jag har indirekt erfarenhet av liknande lösningar, då med tank från strömsnäspannan med laddslinga för VV i toppen, där man med hjälp av vxl ventiler laddar antingen i tankens övre tredjedel eller den undre tredjedelen.
Det fungerar sällan som man har tänkt, jag ser det mest som en nödlösning när man vill slippa ha två tankar eller en fristående VVB.
För att få en bra skiktning så måste man ha en stor volym i förhållande till VP effekt, då flödet oftast är för stort över VP för att behålla skiktningen vid laddning oavsett om man laddar på olika nivåer i tanken.
Samma gäller om man har höga flöden över värmesystemet.
Dessa system fungerar bäst i teorin, det är för många parametrar som ska stämma överens för att det ska fungera optimalt.
Inkopplingsförslaget från NIBE är ju inte ett förslag som skulle funka särskilt bra för flytande kondensering (tror inte heller att det är avsikten i det här fallet), det har också en shunt på värmekretsen som bekräftar detta.
Anledningen till att det inte funkar är att du alltid har ett energiuttag från värmekretsen oavsett om du laddar VV eller ej(förutom på sommaren), dessutom så priorteras ju oftast Vv av naturliga skäl, så du kommer större delen av tiden jobba med temperaturer högre än vad som behövs i systemet, därav behovet av shunten.
Loggat
chrjoh
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
chrjoh
«
Svar #6 skrivet:
10 april 2009, 08:57:26 »
Citera
Är det en bättre lösning att seriekoppla BVP med soltanken om BVP har en inbyggd vvb så att inkommande vatten (normalt kallt) till BVP kommer från soltanken och alltid är förvärmt till 20-65 grader?
Borde innebära att:
vår/sommar/höst - solen värmer soltanken.
Eventuell uppvärmning laddas i mitten av BVP.
Uppvärmt varmvatten går från soltank genom blandare till vvb i BVP som vid behov eftervärmer varmvattnet.
Vinter:
Solen ger inget.
BVP laddar soltanken i mitten. Tanken är alltid omkring 30-40 grader.
Varmvatten förvärms i acktanken från radiatorkretsen innan det går vidare till BVP som eftervärmer det sista.
Lösningen gör att man slipper växelventil för att kunna ladda tanken i mitten och toppen och kanske lite annan styrutrustning.
Känns spontant som en ganska enkel men fungerande koppling men jag har väl missat något, någon som ser vad?
mvh Christian
Loggat
Berglund
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Kön:
Målmedvetet springer vi hit och dit
Berglund
«
Svar #7 skrivet:
29 april 2009, 12:22:24 »
Citera
Vad är målet med sol värmen? kwh/år eller kr/år? Vilken typ av solfångare? Plana eller rör?
En VP gör ju ljummet vatten billigt så det bästa är att kronkurera med det som är dyrt, d.v.s VV. Om du bara använder tanken till att för värma vatten till VP (blandat till max tillåtna för VP) får du en bra optimering för både kwh/år och kr/år.
Om du även vill använda solen till uppvärmning bör du låta VP jobba mot botten av tanken 1/3, och använda den övre, 2/3, delen av tanken för solvärme. Då bör man välja vakumrör, heatpipe eller liknande då de förlorar mindre i verkningsgrad vid högre temperaturer.
För att få tillgång till det solvärmda vattnet bör låg temp ingången på shunten sättas på ung mitten av tanken och VP ingång och solvärme retur på den nedre 1/3. Laddning av solvärme sker då i toppen av tanken.
Loggat
chrjoh
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
chrjoh
«
Svar #8 skrivet:
29 april 2009, 13:18:10 »
Citera
Hej,
Grejen är att solvärme+acktank finns redan och känns bra att fortsätta använda.
Det är en dockade pelletspannan som nu har åkt ut och ersätts av en BVP.
Tänker precis som du skriver, flytande kondensering i nedre tredjedelen, strax under mitten, ej för lågt.
Solvärmen laddar i botten.
Varmvatten laddas med fast kondensering i övre tredjedelen.
Solpanelerna är 10kvm Lesol 5, ca 6 år gamla. Dvs inga moderna grejer.
Men ger ändå 6kwh nu när det börjar bli sol.
Vad tror ni, är det en bättre lösning att ha en BVP utan inbyggd vvb som laddar toppen av acttanken eller
finns fördelar att seriekoppla BVP med inbyggd vvb och inte ladda toppen av acktanken??
mvh Christian
Loggat
Berglund
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Kön:
Målmedvetet springer vi hit och dit
Berglund
«
Svar #9 skrivet:
29 april 2009, 13:40:01 »
Citera
Jag menar att du ska ladda botten av tanken med VP och övre delen med sol. Det är ingen ide att konkurrera med VP om "ljummet" vatten.
Ett sätt att koppla en VP med flytande kondensering mot en ack tank är att koppla den baklänges i nedre delen av tanken.
Vad menar han? undrar ni då. Jo om istället för att ta VP vattnet från botten och åter mata det på mitten skulle man kunna vända på det hela. VP vattnet tas 1/3 från botten och går genom VP (flytande) till golvvärme/radiatorer och retuneras till botten av tanken. När det är dags för varmvatten produktion växlar man matningen via ventil till toppen av tanken. På detta sätt får man två zoner med cirkulerande vatten som inte blandas.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 712
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Johnlennonx
Mike
Smurfen.
Rdx
Rillman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info