0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag fick oxå pris på en Thermia Optium och den var 4 tkr dyrare än diplomat.
Men ska det skilja så mycket i pris då? 35 m borrning kostar väl inte ca 20000 extra eller är ivt en sådan mycket dyrare och bättre pump än konkurrenterna?
Jag skulle även vilja påstå att framledningstempen på värmebäraren påverkar borrdjupet. Högre temp kortare hål lägre temp längre hål.Vad har Dignitärerna att säga om dessa påståenden?
CiteraJag skulle även vilja påstå att framledningstempen på värmebäraren påverkar borrdjupet. Högre temp kortare hål lägre temp längre hål.Vad har Dignitärerna att säga om dessa påståenden?Jag förstår inte riktigt hur du menar, att ett kortare hål skulle ge högre temp, och vise versa. Det är väl snarast så, att ett längre hål gör utsikterna till en högre ingående temp på brie, som i sin tur kompenserar cop faktorn gynnsamt, om man har ett system som erfordrar något högre framlednings temperaturer. Läs nedanstående länk http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24543.msg235991#msg235991 :,v(
Jag sa aldrig att borrhålet påverkar framledningstempen men därimot kompressorn och med mer tillförd effekt från kompressorn till kylprosessen vilket sker per atomatik eftersom högre temp kräver högre tryck så behöver man ett längre hål för golvvärme jämfört med radiatorer förutsatt att man vill ha ut samma effekt i båda driftlägena.