Krocken, jag har nog liknande hus som du. Eftersom jag har satt innedelen i hallen som är ganska liten, så värms rummet upp fort och pumpen går ned i effekt alt. stänger av sig hela tiden när dess inluft blir varm. Min teori är att hitta en inställning som gör att man lyckas få bort värmen så fort som möjligt.
Jag kör max på innefläkten, i värmeläget, i riktning ca 75° nedåt samt så snett ut åt ena sidan som det går med sidoinställningen. Då stiger värmen från golvet upp och förbi innedelen och vidare upp i trappen till andra våningen. Alla andra inställningar gör att värmen i hallen "stannar kvar" och det blir kallt i övriga huset. Som backup har jag även satt radiatorerna på 17°, så de går igång när kvicksilvret går under ca -10°. Då klarar inte min pump värma längre.
Funderar nu på hur man ska undvika alla omstarter när det blir varmare. Ska testa om lägsta fläkthastigheten kan förbättra situationen.
Beteendet på pumpen kan du se i grafen under
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23815.0Hoppas detta kan vara till någon hjälp i ditt arbete med inställningarna.