Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Automatläge - variabel "fläkthöjd" HE9GKE  (läst 1374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krocken

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 9
  • Kön: Kvinna
Automatläge - variabel "fläkthöjd" HE9GKE
« skrivet: 12 mars 2009, 15:18:52 »
Hej

Jag har precis köpt och fått installerat en HE9GKE. Ger bra värme verkar det som även om den låter lite mer än jag trodde. Jag har i alla fall stängt av alla elradiatorer från 70-talet som var enda uppvärmningen i vårt radhus på ca 140 kvadrat  :)

Har inte lyckats hitta optimal inställning än för jämn värmespridning än och håller på och experimenterar. Installatören rekommenderade att köra på värmedrift ständigt och där har jag i automatläget fått fläkten att vandra i sidled. Tyvärr lyckas jag inte få till samma funktion i höjdled, trots automatläge! Är det någon som vet hur jag skall göra? Måste jag ha fläkten i driftläge "auto" eller skall det funka även vid "värme" ?

/ Krocken
skall flytta in i 2-vånings radhus, yta 116+36 kvm, direktel, ingen aning om tidigare förbrukning

Utloggad symlah

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Kön: Man
SV: Automatläge - variabel "fläkthöjd" HE9GKE
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2009, 19:21:40 »
Krocken, jag har nog liknande hus som du. Eftersom jag har satt innedelen i hallen som är ganska liten, så värms rummet upp fort och pumpen går ned i effekt alt. stänger av sig hela tiden när dess inluft blir varm. Min teori är att hitta en inställning som gör att man lyckas få bort värmen så fort som möjligt.
Jag kör max på innefläkten, i värmeläget, i riktning ca 75° nedåt samt så snett ut åt ena sidan som det går med sidoinställningen. Då stiger värmen från golvet upp och förbi innedelen och vidare upp i trappen till andra våningen. Alla andra inställningar gör att värmen i hallen "stannar kvar" och det blir kallt i övriga huset. Som backup har jag även satt radiatorerna på 17°, så de går igång när kvicksilvret går under ca -10°. Då klarar inte min pump värma längre.

Funderar nu på hur man ska undvika alla omstarter när det blir varmare. Ska testa om lägsta fläkthastigheten kan förbättra situationen.

Beteendet på pumpen kan du se i grafen under http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23815.0

Hoppas detta kan vara till någon hjälp i ditt arbete med inställningarna.
Radhus, 128m2, 2 vån, byggt 70-talet, Tid. dir.el, Nu VP Panasonic HE9GKE vid trappen upp/hallen, barnfamilj...

Utloggad krocken

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 9
  • Kön: Kvinna
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2009, 13:34:47 »
Hej och tack Symlah för tipsen!

Vet du hur man får igång automatviftningen i höjdled också? Kan inte riktigt tyda manualen!

/Krocken
skall flytta in i 2-vånings radhus, yta 116+36 kvm, direktel, ingen aning om tidigare förbrukning

Utloggad symlah

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2009, 19:11:08 »
Min HE9GKE klarar bara att svänga i sidled, tyvärr. Gissar att så är fallet för din med. :-(
Radhus, 128m2, 2 vån, byggt 70-talet, Tid. dir.el, Nu VP Panasonic HE9GKE vid trappen upp/hallen, barnfamilj...

Utloggad ghandi

• Kan för mkt men inte
  • Expert på värmepump
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Installerar Värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2009, 07:39:40 »
Om du kör auto läge på flap så ändras den då och då inte kontinuerligt som på ex Sanyo, IVT etc etc

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?