0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Några andra frågor som jag har:Hur djup energibrunn klarar Thermia Villa Classic 60d?Klarar den att parallellkoppla två hål?
Hej!Ska försöka svara på några av frågorna.Ska du borra ett extra hål finns ingen anledning att köpa en FML/VDX/Thermia vent. Du får mer för pengarna om du borrar lite extra, men 220 m totalt borrdjup är nog i överkant för den där VP:n, 150 m totalt borde räcka. FTX är en vettigare lösning men då ska du bara värma tilluften med frånluft.Parallellkopplar du 2 borror så blir flödesmotståndet mindre så det är inga problem alls.Vattenburen ingjuten golvvärme är nog bäst i badrummet i din tillbyggnad.
Hur många drift- och tillsatstimmar har pumpen gått sedan 2001 och när under 2001 installerades den?
Om jag väljer detta, då blir väl det kallt på golvet på sommaren? Vissa sommar mornar kan ju vara lite kyliga så ett varmt golv även då är ju väldigt skönt (har elgolv i nuvarande dushrum).
Ang en ny FTX som du nämner, om jag kompletterar med en innegivare till min VP så (om det finns att få tag på fortfarande) så är det ju väldigt vettigt med ett FTX som då återanvänder frånluften, får då kan ju VP stänga av sig när den ej behövs.
Sedan ang 2 parralellkopplande hål, kanske det är bättre att antingen borra nuvarnde hål djupare (om det går) eller helt enkel bara använda det nya hålet?//Andreas
19 november 2001VP 35542hTS 1548hVV 5261h
Citat från: andreasmeyer skrivet 09 mars 2009, 10:58:4219 november 2001VP 35542hTS 1548hVV 5261hDet blir ungefär 7,4 "uppvärmningsår" = 4800 timmar/år. Det är ett högt värde, normalt tyder det på en klen pump men i det här fallet havererade kompresssorn så den kan ha gett låg effekt med många drifttimmar som följd innan den havererade. Ca 95 % energitäckning är normalt men går inte ihop med 4800 timmar/år. Energitäckningen borde ha varit betydligt lägre då. I vilket fall som helst är den inte överdimesionerad i dagsläget. Borrfirmorna vill ogärna fördjupa ett befintligt hål, det kan tydligen hända otrevligheter när man försöker sig på det. Ett borrhål till verkar vettigast, i synnerhet som den befintliga pumpen kommer att bytas mot en större när den nuvarande har tjänat ut även om högre ingåend köldbärartemperatur som ett borrhål till ger kommer att öka effekten med kanske 10-15 %. Antalet kWh/år tillsatsel kommer nog att öka en hel del i alla fall.
Nivell golvsystem i källaren med en mekanisk frånluftfläkt som går från i väggen.
CiteraNivell golvsystem i källaren med en mekanisk frånluftfläkt som går från i väggen. Vad är anledningen till ventilationen under Nivell golvet i källaren? Är anledningen radonförekomst bör du installera FTX så att du får ett balanserat ventilations system. Med endast en VDX (frånluft) så skapas ett undertryck i huset och man drar in mer radon.