Jag köpte för drygt ett år sedan ett gammalt hus där förra ägaren hade installerat en CTC Eco Air VP 900.
Han hade kopplat den till en gammal vedpanna och jag har därmed inte den normalt medföljande elpannan.
Tyvärr så kapsejsade i förra våren en cirkulationspump vilket gjorde att vattnet i pumpen frös och sprängde tilledningsröret.
Jag har kört på med endast ved sedan dess. Men jag svetsade röret som sprängdes och nu när lite mildare väder analkas tänkte jag att jag skulle testa att få igång den.
Så jag kopplade in den igen och fyllde med vatten, luftade systemet, startar upp den enligt de instruktioner som manualen anger...och sen händer ingenting!
Jag har provat att trycka på återställningsknapparna men det hjälper inte.
Jag ser fem lysdioder (på multitermostatkretskortet som finns under kåpan på värmepumpen) som som ska "indikera funktionen". Vid dem står det "Till", "retur", "Rum", "ute" och "H gas".
Tre av dem lyser - till, retur och ute.
Två av dem lyser ej - rum och h gas.
Kan felet ligga där? Kan det vara så att något hänt med hetgasgivare och att det är det som behöver åtgärdas?
Eller är det rumsgivaren/termostaten inne som inte fungerar mer? eller både och?
Hur kan jag åtgärda hetgasgivaren? termostaten antar jag behöver bytas ut om den är trasig...
Eller är jag helt ute och cyklar - ligger felet någon annanstans?
Eller misuppfattar jag det hela och det är de som lyser som indikerar fel?
Tacksam för förslag på åtgärder!