Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Thermia
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Ljud från inomhusdelen?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ljud från inomhusdelen? (läst 2720 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
stefanth
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
Kön:
stefanth
Ljud från inomhusdelen?
«
skrivet:
07 mars 2009, 17:11:19 »
Citera
Är inne på att köpa mig en Thermia Atria 6. Vad jag har förstått så är alla "viktiga" delar inomhus vilket måste medföra oljud (kompressor o.dylikt). Ni som har Thermia Atria, är det något som stör och om så är fallet, finns där något att göra åt det? Pannan kommer att stå i ett 1 1/2 planshus utan källare. Pannrummet/tvättrummet ligger vägg i vägg med kök, vardagsrum och badrum. Rakt ovanför ligger sovrummet. Ska tillläggas att jag är ljudkänslig.
Loggat
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Ljud från inomhusdelen?
«
Svar #1 skrivet:
07 mars 2009, 19:35:07 »
Citera
Atrias inohusdel är en vanlig bergvärmepump, men istället för att ta värmen ur berget tar man värmen ur en fläktytterdel.
Bode inte bullra mer än en helt vanlig bergvärmepump med andra ord.
Huruvida den bullrar för mycket för dig eller ej kan jag inte avgöra.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
«
Svar #2 skrivet:
07 mars 2009, 19:50:42 »
Citera
Vi har liknande planlösning och förutsättningar, och visst hörs kompressorn när den går, tro inget annat.
Vi har bergvärmepump, en relativt lite kompressor på 6kW.
Den står vägg ivägg med kök och hall, 2st sovrum ovanför. Är det tyst i huset så hörs den överallt, men vi störs inte alls av den.
Vi hade luftvärmepump innan och det flåsande ljudet från den störde mig mer faktiskt.
Jag är också känslig för ljud, speciellt vid sovdags, men jag störs inte alls som sagt.
Åk hem till någon som har en vp -kompressor inomhus och lyssna, det är mitt råd.
Ju större kompressor, ju högre ljud.
/nic2
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
07 mars 2009, 19:58:24 »
Citera
Beroende på husets konstruktion, och hur rörledningarna i huset är dragna kan det dessutom skilja mycket mellan olika hus, det är väldigt svårt att säga om det blir bullerproblem eller inte innan en installation.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
stefanth
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
Kön:
stefanth
«
Svar #4 skrivet:
01 oktober 2009, 10:55:56 »
Citera
Har nu fått installerat min Atria 6kw. Kompressorn låter strax lite högre än en kylskåpskompressor dvs i stort sett ohörbar om man inte står i samma rum. Mycket nöjd där
Loggat
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Thermia
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Ljud från inomhusdelen?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1153
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
lubbis
jälldorf
mikael_norberg
Pumpens
TS Comfort AB
Elvinjo
Somn
T Ramsmark
tyke
Börje__
danne824
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info