0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag jobbar med Stiebel Eltron och deras vassaste R407C luft/vatten klarar temperaturer på maximalt -20° men då är COP endast ca 1.9 vid 50° framledning (enligt EN14511) men det är endå väldigt bra vid den utetemperaturen/framledningstemperaturen.För att klara detta så har man dubbla elektroniska exp ventiler, en som styr flödet över förångaren som en konventionell exp ventil samt en insprutningsventil som används vid låga utetemperaturer/höga hetgastemperaturer för att hela tiden optimera flödet över kompressorn och säkerställa att hetgasen inte sticker iväg.Nackdelen med detta är givetvis att det blir dyrt, men det fungerar bra enligt min erfarenhet.I databladet som du hänvisar till så anger man ju heller inte enligt vilken standard man mätt COP, det skiljer en del om man jämför den äldre mot den nyare EN14511.
Vad spelar allt detta för roll, när man behöver 50º på framledningen redan vid -5º och uppåt 65º vid -20º ute?Det är ju vad de flesta hus behöver, i varje fall nästan alla jag känner till här omkring i Blekinge. Som tur är blir det däremot sällan under -10º här.//Ronnie