Jag trodde någon skulle hoppa på detta direkt men icke....., så jag gör ett försök (här gäller det att vara ödmjuk, bäst vad det är har man käpprätt fel).
Det din bekant nämner går ju, men jag tror att du vill att din pump ska fungera och t.o.m. fungera bra och då duger inte de metoderna.
1. Ett värmepumpssystem (kylskåp också för den delen) har nästan ingen köldmedieöverfyllning (ingen kompensation för läckage). Det är noga att systemet fylls med rätt köldmediemängd.
2. Du vill inte ha kvar luft i systemet då det inte är kondenserbart och gör att du tappar verkningsgrad.
3. Du vill heller inte ha fukt i systemet för då kanske din VP inte fungerar alls.
En riktig vakuumsugning tar hand om ovan nämnda problem.
Nu vet jag inte hur L/L pumpar levereras, men mest rätt hade varit att ha ena sidan fylld med köldmedia och andra sidan under vakuum för att sedan koppla ihop delarna med snabbkopplingar. Tyvärr erhåller man då 2 ställen som inte är diffusionstäta och det är inte bra i dessa sammanhang samtidigt som riktiga kopplingar (typ Staubli) är mycket dyra. Detta om man inte har tillgång till vakuumpump.
Ja..........., ge mig lite mothugg nu "gubbar".