0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hehe, och trasiga klockor........ ;-)Hmm, en liten tankevurpa av mig när jag räknade hur många rör du tänkte sätta upp, det är ju bara 10 mer än vad jag trodde var max så det är ju inte så stor skillnad. :-)Hur kommer du förhindra att tanken går i kok? Det finns ju ett par olika tekniker om jag förstått det hela rätt. Antingen dumpar man varmvatten ner i avloppet vilket jag helst inte vill göra (för det skulle inte fungera om strömmen gick så att vattenpumpen står stilla) eller så stoppar man cirk-pumpen tilll solpanelerna men då går ju solfångarna i stagnation vilket kan hanteras med partiell förångning. Finns andra alternativ?Mvh Håkanwww.walltorp.net
Hej,Ja det har du ju rätt i. Hur styr man dumpandet av varmvatten? Är det med en SYR-ventil som öppnar när vattnet i tanken är ex 99 grader? Vart i tanken mäter man? Temperaturen skiljer sig ju åt i olika delar av tanken.Mvh Håkanwww.walltorp.net
hej.sfinx kan koka i fångaren utan att du behöver dumpa energin !!det kokar uppe i recivern o blir ett ånglås som släpper då cirk pumpen börjar snurra !krister
Partiell förångning, har skrivits en hel del om det här på forumet. Jag har även testat det själv, funkar fint men inget jag vill utsätta sofrångaren för i onöda. Det blir varmt!http://www.formas.se/upload/dokument/PDF%20filer/sol_till_bade_vatten_och_varme.pdf från sida 20.Nej säkerhetsventilen blåser inte, jag har tex en säkerhetsvent. på 6 bar men endast 1,5 bar i normaltryck. Vid partiell förångning trycks vätskan in i expansionskärlet.