Hej!
Jag är ifärd med ett nybygge och har och pendlar fortfarande villrådigt mellan uppvärmningsalternativen....
Cz eller cz med Acktank med ev kompletering med ved och sol eller istället för en cz kanske en L/V typ Nibe 2025...eller annat..
Men jag kan egentligen ingenting om värmepumpar, gasers egenskaper osv.
försöker lära mig här på forumet och har förstått att det här på forumet finns många väldigt pålästa personer och yrkesmän...
Jag har ingen bra erfarenhet av att fråga säljare vad man bör satsa på, vare sig i denna bransch eller någon annan.
Så jag vill därför ställa en vidöppen fråga till er och hoppas att ni bidra med konkret förslag.
Enligt energiberäkningar.se gäller dessa siffror som antagligen är relevanta.....och förhoppningsvis korrekta
Huset är ett trähus med öppen plintgrund. Plankgolv, vattenburna Radiatorer /konvektorer.
Bostadsyta 170kvm omslutande area 570kvm varav 70 kvm glas, Umedel 0,21 ( 400 mm regelskivor i tak och golv, 300 i väggarna. fönster U 1,1 )
Dvut -11,6 effektbehov 7Kwh... Bygger i Skåne
Jag kommer oavsett att ha en kamin, vattenmantlad eller inte, men kamin blir det inte minst för trivselfaktorn på helger..
dessutom ingen FTX..... antingen FLVP eller mekanisk vent utan återvinning. sol känns bra i själen men kanske inte lika bra för plånboken i synnerhet inte om man har en effektiv VP.... men det lockar ändå.....gratis VV halva året och riktigt miljövänligt
men allt det där är ju mina ideer så skit i det
utan begränsningar- vad hade ni satsat era lånade slantar på???