Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Om ni skulle valt till er själv!?  (läst 3160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B. Svensson

  • husbyggare pÃ¥ fritiden
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om ni skulle valt till er själv!?
« skrivet: 02 mars 2009, 22:47:59 »
Hej!

Jag är ifärd med ett nybygge och har och pendlar fortfarande villrådigt mellan uppvärmningsalternativen....
Cz eller cz med Acktank med ev kompletering med ved och sol eller istället för en cz kanske en L/V typ Nibe 2025...eller annat..

Men jag kan egentligen ingenting om värmepumpar, gasers egenskaper osv.
försöker lära mig här på forumet och har förstått att det här på forumet finns många väldigt pålästa personer och yrkesmän...

Jag har ingen bra erfarenhet av att fråga säljare vad man bör satsa på, vare sig i denna bransch eller någon annan.

Så jag vill därför ställa en vidöppen fråga till er och hoppas att ni bidra med konkret förslag.


Enligt energiberäkningar.se gäller dessa siffror som antagligen är relevanta.....och förhoppningsvis korrekta

Huset är ett trähus med öppen plintgrund. Plankgolv, vattenburna Radiatorer /konvektorer.
Bostadsyta 170kvm omslutande area 570kvm varav 70 kvm glas, Umedel 0,21 ( 400 mm regelskivor i tak och golv, 300 i väggarna. fönster U 1,1 )
Dvut -11,6 effektbehov 7Kwh... Bygger i Skåne

Jag kommer oavsett att ha en kamin, vattenmantlad eller inte, men kamin blir det inte minst för trivselfaktorn på helger..
dessutom ingen FTX.....   antingen FLVP eller mekanisk vent utan Ã¥tervinning. sol känns bra i själen men kanske inte lika bra för plÃ¥nboken i synnerhet inte om man har en effektiv VP.... men det lockar ändÃ¥.....gratis VV halva Ã¥ret och riktigt miljövänligt  a:gl

men allt det där är ju mina ideer sÃ¥ skit i det  :)

utan begränsningar- vad hade ni satsat era lånade slantar på???








Bygger nytt i Skåne. nyligen startat med schakt arbete. beräkndad inflyttning under sensommaren. Bygger lösvirke 170kvm i ett plan på en öppen plintgrund.
5.e husprojektet men det första från grunden.....

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 665
  • Karma +0/-1
  • vedeldare
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2009, 20:48:49 »
Jag skulle valt en vedpanna med acktankar och en L/L värmepump som stöd. Känner många som elder med ved. Och vad jag vet så är de nöjda. Ja, arbete med veden är väl ett måste också, men billigare än så kommer man inte undan. Ett pannrum måste du då ha som uppfyller vissa krav.

Sen skulle jag installera ett fläktkonvektorelement också, bara för att när man kommer hem vill ha upp värme snabbt, så kan du få stor mängd värme snabbt ur ett sånt. Den kan lägga på tempstyrning så den går i gång vid en viss temp, och på så sätt få ur mer värme ur acktankarna.

Den kan sitta i hallen eller liknande utrymme.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2009, 22:03:03 »
L/V fast kondensering + vatten-mantlad kamin inkl vettig styrning av vatten-flöde genom denna .
stor ackumulerad tankvolym för maximalt utnyttjande av tillskottsenergi (eldning)
samt en bra shuntstyrning med rumsgivare.
sist men inte minst ev en VVB i serie efter tankarna för toppvärmning av TVV  .

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2009, 22:49:38 »
Att äta upp kakan...
men försöka ha den kvar, är min dåliga vana.

En LV tycker jag är självklar. (Nybygge Skåne)

Solvärme - Nix. (Kostar mer än det smakar, dessutom får du ju det ändå med 70m2 fönster)

Fast kondensering - Bara på sommaren, när du kör VV. (Är för snål för att köra fast på vintern. Hellre en liten VVB för eftervärmning av VV)

Automatisk omkoppling/shunt/växelventil när du kör vedeldning i radiatorsystemet.   (Är för lat för annat)

Automatisk avstängning/begänsning av LV när du eldar brasa eller 70m2 sol. innegivare.(Snål, vill ta vara på varje kWh. Lat, vill inte bry mig)

Utegivare för styrning av huskurva. (Bra styrsystem för att klara ved och sol utan att bli heltidsmaskinist.)
« Senast ändrad: 12 mars 2009, 23:55:45 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2009, 10:20:21 »
Ren mekanisk frånluft rakt ut. ;)
En lagom berg/jordvärmepump storlek 7-9 kW med inbyggd beredare eller fristående större om jag älskar badkar eller har någon bubbelpool.
Dessutom skulle jag förbereda för fri/naturkyla om jag inte fixade till det på en gång.
En arbets/volym/knäpptank är aldrig fel. ;D

Kanske inte det billigaste altenativet men bekymmersfritt.

Visst ja, braskaminen eldar du ruskiga höstkvällar samtidigt som du fördjupar dig i den rökiga maltwhisyn. studs
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2009, 22:10:15 »
Hej

Markvärmepump som grundsystem. Ved är inget alternativ tycker jag.

Jag hade valt bort värmeåtervinning i ventilationen. En enkel frånluftsfläkt duger fint. Hade lagt de pengarna på en solfångare istället.

Tveksamt om jag hade valt Eviheat. Jag hade satsat på lite större solfångare och istället kört med 2 överlappande styrsystem (billigast och enklast så).

MVH/Gano
« Senast ändrad: 07 mars 2009, 22:12:41 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad B. Svensson

  • husbyggare pÃ¥ fritiden
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2009, 00:18:23 »
Hej Och Tack för era svar och förslag....

Många olika lösningar presenterades men ingen som föreslog CZ vilket jag också varit inne på...... så nu slipper jag ju grubbla mer om det ialla fall knUp

LV verkar vara det som de flesta av er förespråkar.... Acktank och ved som komplement verkar också gångbart... däremot mer tveksamheter kring sol om jag nu sammanfattar........

Ace var inne på vad jag själv tänkt att koppla en VVB i serie för toppvärmning.....

Men vad är en "stor" tank.... räcker 500l eller behövs ännu mer??

Sen pratas det om olika styrningar, givare och shuntar... Tar gärna emot konkreta förslag på det, för vad som är vettigt i det fallet har jag inte heller en susning om... :-[

Och sedan detta med fast eller flytande kondensering..... hur göra?? vad blir skillnaden... för och nackdelar...

Sist men inte minst.... Vilken LV pump passar bäst till en sådan här anläggning???

många frågor blev det igen men förhoppningsvis närmar jag mig ett beslut..... :)

Bygger nytt i Skåne. nyligen startat med schakt arbete. beräkndad inflyttning under sensommaren. Bygger lösvirke 170kvm i ett plan på en öppen plintgrund.
5.e husprojektet men det första från grunden.....

Utloggad villafors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2009, 21:12:17 »
FTX aggregat + bergvärme med IVT X15 eller Nibe 1150 med rejäl vvb och volymtank.

Utloggad virago

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2009, 16:55:14 »
Jag skulle valt en vattenmantlad pelletskamin + en L-L pump som komplement
samt en 100-200L v-vberedare.
Kostar inte skjortan & är ganska underhålls fritt.

Mvh
Virago
Ll-pump Aermec ewi/cwi 091H
1½ plan 145 m2 total yta byggd 1930 bor utanför Skellefteå.
Har även så jag kan köra pellets dock endast för varmvatten för tillfället.
2 vuxna + 2 tonåringar.

Utloggad johanhartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Om ni skulle valt till er själv!?
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2009, 13:52:57 »
Om pengar inte var nåt problem hade jag tilläggsisolerat huset ordentligt och valt en överdimensionerad solvärmeanläggning. En värmepump för bekvämlighetens skull.

För kallare dagar en kökspanna eller kombination vedpanna i källaren + kamin i vardagsrummet. Typ 1500 liter acktank, påkostat styrsystem för full automatik och möjlighet till loggning och felsökning/intrimning.

Ved är inget problem, det växer så in i h-e på tomten och den veden räcker förvånansvärt långt.

Jag har delar av ovanstående idag men vp (ytjord) är för liten och har alldeles för kort slinga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!