0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tog för skojs fram ett betyg jag har från en tidigare anställning och tycker att den ser ok ut, dvs de talar om ".. lämna våra bästa rekomendationer..", men längst ned står det att de "..önskar mig lycka till i framtiden.." vilket skulle betyda VARNING !! enligt artikeln..
Citat från: D_Sundsvall skrivet 02 mars 2009, 20:28:20Jag tog för skojs fram ett betyg jag har från en tidigare anställning och tycker att den ser ok ut, dvs de talar om ".. lämna våra bästa rekomendationer..", men längst ned står det att de "..önskar mig lycka till i framtiden.." vilket skulle betyda VARNING !! enligt artikeln..Jag hittar inte någon översättning på din ...önskar mig lycka till i framtiden... Men det kanske inte var det bästa draget att snyta sig i chefens gardiner när du trodde du vunnit på lotto!!!Tur man klarat sig undan utan papper för att få jobb. Det är väl bara arbergivarintyg man lyckats få med sig för A kassans del då. Kock och chaufför är inte så highteck då man pendlade på samma arbetsplatser beroende på årstid.
HejKan inte låta bli att le en smula, åt pressens och Era spekulationer.Jag har varit personalansvarig i 29 år och har aldrig suttit och letat efter "koder" i de arbetssökandes betyg.Dear Mr Watt... Förmodligen låg du hemma i mässlingen de dagar då detta lärdes ut i din klass! Allt som står på INTERNÄTET är sant! OAVSETT vad det står!!Nu vaknar 007 i mig och jag börjar fundera på om det lönar sig att skriva en bok baserad på en ren lögn? Denna Per-Olof Oscarsson's bok. Vad betyder orden i ett arbetsbetyg? I boken ”Skriva och läsa tjänstgöringsbetyg” ? Är inte allt i böcker sant? Kan det vara så hemskt att det finns osanna böcker och dessutom lögner på internätet?? Kan det vara så enkelt att man samlar ihop lite betyg och sedan enkelt hittar på hur berömmelsen ska tolkas? På hur många olika sätt kan man kortfattat utforma berömmelse i ett tjänstgöringsbetyg? Sedan säljer man boken för 250 kr/ex via Liber-Hermods år 2004.Vem kom först? ägget eller hönan? Boken eller koderna?Det var Per Oscarsson (Per Oscar Heinrich Oscarsson) som 1966 tog av sig kortkallingarna i Hylands Hörna. Kan det vara sensationshysteri som går i arv i någon släkt? Med pengar i kassan som extraknäck?
http://www.kollega.se/index.cfm?c=7166Jag läste från kollega och kopierade ett stycke. Jag reagerade direkt på (kanske menar) Vilket får det att låta som en gissning. Att det kunde vara så att dom menar. Inte i klartext att dom menar..(((Problemet är att avgöra vilka som vet vad de skriver och vilka som inte gör det. Mindre företag med viss ovana att skriva betyg kan ge omdömet mycket bra, och faktiskt mena det, medan ABB eller Ericsson """"kanske"""" menar att personen presterat knappt genomsnittligt)))Är det då en teori eller vetskap att ABB eller Ericsson använder koder. Eller är de så hemliga koder så att de själva inte vet hur dessa ska tolkas? En som ex ertappas för stöld få sluta omg. Förmodligen med dåliga vitsord. Men den som stjäl och företaget vet om detta, men inte kan bevisa stölder kan enkelt då erbjuda den anställde goda vitsord som slutar på egen hand. En lite uppgörelse med modifierade vitsord. Det låter lite bakvänt att ett företag går in och hjälper andra företag med nyanställningar med vitsord och koder som man kan tolka som kanske. Eller? SAS frågar redan på pappersnivå om den platssökande tidigare jobbat innom SAS. Svarar man ja så kan man räkna med följdfrågor. Och i slutändan kollar dom personnummer så skriva nej lönar sig nog inte. Sedan att starta ett system som innefattar så ohyggligt många människor är inte hållbart på sikt, då inte ens små grupper med säkerhet kan undanhålla hemlig information. Sedan är det självklart om en anställd presterar lite och inte kan tänka själv, men kommer i tid och gör det den blir tillsagt och är allmänt positiv inte får det negativa i sitt tjänstgöringsbetyg. Så vad som står i betyget är de positiva sakerna och sedan hur uppskruvat det är beror förmodligen på dagsformen på den som skriver det.Men som sakt, det är upp till var och en att tro på allt man läser. För som mytomanen tänker då han berättar sina historier. DET KUNDE VARA SANT!
http://www.abcleksaker.se/Shop/Index.php?sArtId=AX39W